Aantal ongevallen en gevaarlijke situaties op het spoor moet omlaag
Nieuws
Het aantal ongevallen en gevaarlijke situaties op en rond het spoor in 2020 bleef hoog. Ondanks het feit dat er tijdens de coronacrisis tijdelijk minder treinen reden en Nederlanders bovendien minder buiten waren. ProRail krijgt vrijwel dagelijks meldingen van situaties die ternauwernood goed aflopen. Jaarlijks vinden circa 30 ongevallen met slachtoffers plaats. Vreselijk voor alle betrokkenen en dit wil ProRail graag voorkomen.
Rond overwegen
Vooral rond overwegen gebeuren veel bijna-aanrijdingen: gemiddeld 160 geregistreerde meldingen per jaar. ProRail ziet nog steeds dat ook het gedrag van jongeren een oorzaak is van de incidenten en begint daarom een bewustwordingscampagne: het aantal incidenten moet omlaag.
Op het nippertje
Het treinverkeer gaat in de toekomst verder toenemen. Doordat we het spoor drukker berijden, neemt ook het risico bij onveilig gedrag toe. Regelmatig ontvangt ProRail meldingen van vervoerders en boa’s die langs het spoor surveilleren over jongeren die gevaarlijk gedrag vertonen in de omgeving van het spoor. Op camerabeelden, en soms op de selfies en filmpjes die ze maken voor sociale media, zijn deze gevaarlijke situaties terug te zien.
Zo wachten jongeren bijvoorbeeld te vaak niet op rood licht of steken ze de spoorweg nog even snel over als de spoorbomen al dichtgaan. Het aantal meldingen van personen langs het spoor is toegenomen van 2505 meldingen in 2019 naar 2530 in 2020. Ook het aantal ongevallen op perrons kent een stijging, waarbij het aantal valincidenten van het perron sinds 2018 zelfs is verdubbeld.
Een aanrijding, soms met dodelijk afloop, heeft enorme gevolgen voor de nabestaanden en omstanders.
Grote gevolgen
Anne Zwiers, directeur overwegen bij ProRail: ‘Wij horen regelmatig dat jongeren gevaarlijk gedrag vertonen in de spooromgeving. Helaas gebeurt het elk jaar wel een paar keer dat zo’n gevaarlijke situatie tot een aanrijding leidt, soms zelfs met dodelijke afloop. Dit heeft enorme gevolgen voor de nabestaanden en omstanders, maar ook voor het treinpersoneel en incidentenbestrijders, die zich inzetten voor de veiligheid van personeel en passagiers. En laten we vooral niet vergeten dat ook de vele bijna-aanrijdingen leiden tot vertraging van het treinverkeer. Ik hoop dat jongeren door deze campagne zich bewust worden van het levensbelang van voorzichtigheid rond het spoor.’
Onvoorzichtigheid
Uit data van ProRail blijkt dat onvoorzichtigheid en onoplettendheid grote redenen zijn van (bijna-)ongelukken. Op camerabeelden is terug te zien dat mensen steeds meer met hun telefoon bezig zijn en daardoor niet goed om zich heen kijken. Daarnaast ziet ProRail een toename in het aantal jongeren dat de grenzen opzoekt door foto’s en video’s op en rond het spoor te maken voor sociale media, zoals Instagram.
Bewustwording
ProRail begint vandaag een campagne om meer bewustzijn te creëren onder jongeren over de gevolgen van (on)bewust gevaarlijk gedrag op en rond het spoor. De campagne richt zich op de grote dromen en doelen die deze jongeren hebben: het gevaar zit in een klein hoekje en als jongeren niet voorzichtig zijn, kunnen hun dromen zo voorbij zijn.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
15 november 2024
-
Start bouw relaishuis bij station Groningen
21 augustus 2024
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024