Achttien dagen werkzaamheden bij Apeldoorn

Nieuws

20 juni 2023

Van donderdag 20 juli tot maandag 7 augustus werkt aannemer BAM op en rond station Apeldoorn. We vervangen wissels, vernieuwen het spoor en passen sporen en perrons aan. Zo maken we station Apeldoorn klaar voor de toekomst.

Werk aan de wissels

De wissels en de wisselverwarming op en rond station Apeldoorn zijn aan het einde van hun technische levensduur en daarom aan vervanging toe. Op het emplacement in Apeldoorn liggen nu 36 wissels. Daarvan worden er twaalf verwijderd, acht één-op-één vervangen en er komen vier nieuwe wissels. De oude wisselverwarming op gas wordt vervangen door elektrische wisselverwarming. Dat is minder belastend voor het milieu, verbruikt minder energie, dus duurzamer en net zo betrouwbaar.

Verschillende delen van het spoor zijn ook toe aan vervanging. Dat betekent dat we het spoor gaan vernieuwen, de bestaande ballast (de stenen onder dwarsliggers en spoorstaven) vervangen en de houten dwarsliggers ruilen voor betonnen exemplaren. Als we toch aan het spoor werken, grijpen we de kans om de ligging van de sporen te optimaliseren zodat treinen soepeler en sneller kunnen in- en uitrijden. Een andere sporen lay-out dus. Daarvoor moeten we de bovenleidingen aanpassen, kabels en leidingen vervangen, treinbeveiliging vernieuwen en de perrons aanpassen.

We vervangen en verwijderen wissels bij Apeldoorn
We vervangen en verwijderen wissels bij Apeldoorn

Duurzaam aan het werk

Bijzonder aan dit werk in Apeldoorn is de manier waarop het wordt verzet: vrijwel emissieloos. Bijna alle machines die worden ingezet zijn elektrisch. Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, minder fijnstof en minder geluidsoverlast voor de directe omgeving.

Maar dat is niet het enige; aannemer BAM maakt ook andere duurzame keuzes. Bijvoorbeeld door op de daken van de bouwketen zonnepanelen te leggen, die stroom leveren aan het bouwterrein. Of door de bouwmedewerkers zich te laten verzamelen op een goed bereikbare plek, waarvandaan ze met elektrische bussen naar het werkterrein gebracht worden. En door het materiaal per trein aan te leveren in plaats van over de weg. Dat scheelt toch al gauw 26 vrachtwagens.

Klaar voor de toekomst

Met het werk aan het spoor en station maken we Apeldoorn klaar voor de toekomst. Door alle aanpassingen kunnen de treinen aan de kant van Amersfoort straks sneller in- en uitrijden. De stoptreinen naar Deventer en Zutphen krijgen een eigen plek om te stoppen. Het spoor wordt daardoor robuuster en reizigers zijn beter verspreid over het hele station.

De werkzaamheden op en rond station Apeldoorn stonden eerst gepland van zaterdag 22 juli tot maandag 7 augustus. De buitendienststelling begint nu twee dagen eerder. Die extra tijd is nodig voor het installeren van seinen. Het soort seinen dat in het ontwerp voor Apeldoorn is gebruikt, blijkt niet beschikbaar. Uitstellen van de werkzaamheden naar een moment waarop de nieuwe seinen wel beschikbaar zijn, is geen optie. Daarom vallen we terug op een ander soort seinen. Deze wijziging vraagt tijd.

Zo plannen we werkzaamheden Zo plannen we werkzaamheden

Zomerwerk

Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?

Lees hier meer Lees hier meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers