Goederenlocomotief rangeert zelfstandig in Oosterhout
Nieuws
Voor het eerst hebben ProRail, spoorgoederenvervoerder Lineas en technisch leverancier Alstom een goederenlocomotief volledig automatisch laten rijden. Op een rangeerterrein in Oosterhout hebben we, tijdens een demonstratie voor media en spoorrelaties, de locomotief laten starten, rijden en stoppen en adequaat laten reageren op obstakels. Deze mijlpaal was mogelijk na ruim twee jaar onderzoeken en testen.
Update | 17-11-2023
ProRail, Lineas en Alstom heeft een definitief rapport opgesteld over de testen tussen 2020 en 2022. Ook Movares heeft de onderzoekresultaten vastgelegd.
Eindrapport ProRail, Lineas, Alstom (pdf) Eindrapport ProRail, Lineas, Alstom (pdf)
Eindrapport Movares (pdf) Eindrapport Movares (pdf)
Bericht | 01-12-2022
De automatisch rijdende locomotief kreeg tijdens de demonstratie te maken met een persoon, een auto en een treinwagon op het spoor en met een verkeerd geplaatst wissel. De locomotief reageerde volledig autonoom en zonder tussenkomst van actief personeel aan boord. Een intelligent obstakeldetectie- en herkenningssysteem was gekoppeld aan het Automatic Train Operation-systeem (ATO), zodat de trein zelfstandig op de hoogste graad van automatisering (GoA4, grade of automation 4) kon rijden en reageren.
Twee jaar testen en onderzoeken
Om deze mijlpaal te bereiken, is afgelopen twee jaar hard gewerkt. Met camera’s en een radar zijn vanaf een locomotief beelden gemaakt van het testgebied. Hiermee leerde slimme software tijdens het rijden van de trein obstakels op en naast het spoor te herkennen. Het systeem werd zo geprogrammeerd dat de trein ging remmen na het zien van een obstakel of persoon.
Het testen gebeurde in Oosterhout op een rangeerterrein, een zogeheten niet centraal bediend gebied, waar geen technische beveiliging is. Machinisten en rangeerders bedienen daar zelf de wissels en zijn verantwoordelijk voor een veilige verplaatsing van de treinen. Tijdens de testen liet het systeem de locomotief opdrachten uitvoeren, zoals starten en stoppen, en het naderen van wagons voor koppelen. In alle fasen van het project werkte ervaren spoorpersoneel, zoals machinisten, rangeerders en veiligheidsmensen mee.
Hoe verder?
De spoorwegsector zit midden in een technologische ontwikkeling van digitale systemen voor meer efficiëntie en nog minder impact op het milieu. Dit is gezien de vraag komende jaren naar meer spoorcapaciteit hard nodig. We zien kansen om met automatisch rangeren de operatie efficiënter en veiliger te maken en bij te dragen aan doelstellingen op het gebied van capaciteit, punctualiteit en duurzaamheid. Met het behalen van deze mijlpaal in Oosterhout is een stap gezet naar een breder gebruik van autonoom rijden in het rangeerproces.
Begin 2023 publiceren we het rapport over deze test. Automatisch rijden bestaat al in de metrowereld en we zijn hard op weg om dat ook in de spoorsector toe te passen. Het succes van de testen in Oosterhout is een nieuwe impuls in deze richting. Daarnaast zijn we betrokken bij vervolgproeven die in Europa op de planning staan.
Automatic Train Operation
De proef automatisch rangeren is onderdeel van het programma ATO van ProRail. Binnen dit programma voerden we al verschillende testen met automatisch bestuurde treinen uit. Zowel de testen met goederen- als reizigerstreinen bleken succesvol.
Lees meer over ATO Lees meer over ATO
Meer nieuws
-
Meer spoorcapaciteit met geautomatiseerd treinen rijden
19 januari 2021
-
Resultaten tests automatisch bestuurde trein
14 september 2020
-
ProRail, Lineas en Alstom gaan testen met automatisch rangeren
15 juli 2020