Resultaten tests automatisch bestuurde trein
Nieuws
Door Automatic Train Operation (ATO) kunnen meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat komt doordat deze automatisch bestuurde treinen punctueler rijden. Dat laat onderzoek naar ATO in Groningen zien. Hierin werd ook onderzocht hoe reizigers het ervaren om met een automatisch bestuurde trein te reizen. Reizigers ervaren een klein verschil.
Eindrapport
Het eindrapport ATO-verkenning Groningen is af. Het onderzoek bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De testen zijn in opdracht van ProRail en de Provincie Groningen uitgevoerd samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Klik voor download van het volledige rapport (pdf).
Basisfuncties systeem
De resultaten laten zien dat treinen nog beter op tijd kunnen rijden door ATO. ATO kan de basisfuncties van het rijden goed zelfstandig uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximum snelheid rijden en routewijzigingen verwerken.
Ervaringen van reizigers
Uniek aan dit onderzoek was dat reizigers in februari 2020 voor de allereerste keer meekonden in een automatisch bestuurde trein. Hierbij hebben we onderzocht hoe een reiziger rijden onder ATO beleeft. Wat merken reizigers er bijvoorbeeld van als een trein automatisch optrekt en remt? En merken ze verschil met een reguliere rit?
Over het algemeen kregen zowel ATO als de reguliere ritten een goede beoordeling. Reizigers voelden een klein verschil; ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, dit resultaat laat de potentie van het systeem goed zien.
Vervolg
Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de voordelen. We willen de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Eind dit jaar geven we in Groningen een vervolg aan de testen. Hierbij testen we vooral het systeem, er rijden dan geen reizigers mee.
Waarom ATO?
Het wordt steeds drukker op het spoor. Uitbreiding door bijvoorbeeld spoorverdubbeling is duur en kost veel tijd. Daarom testen we nieuwe oplossingen als ATO, zodat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. ATO kan hiervoor een slimme oplossing zijn, want door geautomatiseerd te rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk.
Maar er zijn meer voordelen: treinen die (deels) automatisch rijden doen dat gelijkmatig. Dat bespaart energie en is dus duurzaam. En doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter en gaat de punctualiteit verder omhoog.
Machinist blijft verantwoordelijk
ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering ofwel Grades of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt:
- GoA 1: de machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
- GoA 2: een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
- GoA 3: de machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
- GoA 4: er is geen medewerker in de trein en bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.
ProRail test ATO in Groningen op niveau GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.
Meer nieuws
-
Goederenlocomotief rangeert zelfstandig in Oosterhout
1 december 2022
-
Meer spoorcapaciteit met geautomatiseerd treinen rijden
19 januari 2021
-
ProRail, Lineas en Alstom gaan testen met automatisch rangeren
15 juli 2020