Ballastwerkzaamheden voor tijdelijk spoor in Vught
Nieuws
In Vught werken we aan de aanleg van het tijdelijk spoor voor project PHS Den Bosch-Vught. Komende maanden worden in 14 nachten, verdeeld over 10 weken, treinen met ballast aangevoerd. Deze treinen zouden kwartshoudende ballast bevatten. In nadere afstemming met de Nederlandse Arbeidsinspectie is besloten om het tijdelijk spoor met zowel kwartsloze als kwartshoudende ballast aan te leggen. Dit heeft geen gevolgen voor de omgeving en planning.
Wat betekent dit?
ProRail heeft recent afstemming gehad met de Nederlandse Arbeidsinspectie over de uitgangspunten voor het toepassen van kwartsloze en kwartshoudende ballast in de tijdelijke situatie voor Vught. Daar is uitgekomen dat we voor de bouw van de tijdelijke sporen in Vught ter hoogte van het huidige station en ter hoogte van het tijdelijke station kwartsloze ballast gaan toepassen.
Kwartshoudende en kwartsloze ballast moet gescheiden worden verwerkt. Om dit mogelijk te kunnen maken hebben we aannemer BAM verzocht om de tijdelijke sporen vanaf de N65 tot en met overweg Molenstraat van kwartsloze ballast te voorzien. Het tijdelijk spoor tussen overweg Molenstraat en overweg Wolfskamerweg en ten noorden van de N65 wordt voorzien van kwartshoudende ballast.
Kwartsloze ballast
ProRail werkt aan de transitie naar het gebruik van kwartsloze ballast in alle projecten. Helaas is er nog onvoldoende kwartsloze ballast beschikbaar is voor alle projecten. Daarom maken we keuzes welke projecten geheel en gedeeltelijk worden uitgevoerd met kwartsloze ballast. Hierover zijn afspraken gemaakt met de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Zo werken we bijvoorbeeld met kwartsloze ballast bij stations en tunnels. Voor het tijdelijk spoor in Vught is eerder gekozen voor kwartshoudende ballast omdat het een tijdelijke situatie is. Vanwege schaarste aan kwartsloze ballast krijgen projecten met een definitief karakter voorrang.
Wat is ballast?
De stenen onder dwarsliggers en spoorstaven noemen we ballast. Ballast zorgt ervoor dat de krachten in en op het spoor afgedragen worden naar de ondergrond en het zorgt voor een goede afwatering. Het biedt ook weerstand aan grote krachten die ontstaan als spoorstaven warm worden en uitzetten in de zomer. Ballast voorkomt dan zogenoemde spoorspattingen.
Meer nieuws
-
Stand van zaken infaseren kwartsloze ballast bij spoorwerkzaamheden
28 april 2023
-
ProRail in gesprek over meer tijd voor invoering kwartsloze ballast
17 maart 2023
-
Promovendi gezocht voor onderzoek naar spoordijken
11 augustus 2022