Bijzondere bakstenen muren in Nunspeetse onderdoorgangen

Nieuws

19 maart 2025

Bij station Nunspeet bouwen we twee nieuwe onderdoorgangen. We vinden het belangrijk dat de onderdoorgangen prettig en uitnodigend aanvoelen. Als een mooie toegangspoort naar het station en de Veluwe. Daarom is in het ontwerp gekozen voor speciaal metselwerk.

Bijzonder metselwerk

De muren van de onderdoorgangen zijn om verschillende redenen bijzonder. Ze bestaan uit een mix van verschillende kleuren stenen. Daardoor krijgen de muren een warme en levendige uitstraling. Daarnaast gebruikt de aannemer een bijzondere manier van metselen. Dat noemen we kruisverband. Dit zie je weinig in nieuwe gebouwen, maar komt veel voor bij historische bouwsels.

Wat het metselwerk echt uniek maakt, is dat sommige delen staand zijn gemetseld in plaats van liggend. Dat is lastig om te doen, maar zorgt voor mooie ronde hoeken en een vriendelijke uitstraling. Dit maakt de onderdoorgang licht en prettig, zodat mensen er graag doorheen lopen.

Inspiratie uit het verleden

Het ontwerp is bedacht door architectenbureau West 8 en uitgewerkt door Movares. Zij hebben goed gekeken naar de omgeving van station Nunspeet. Het stationsgebouw en de oude perronmuren zijn gemaakt van bakstenen en dat wilden we terugbrengen in de onderdoorgangen. Zo sluiten de nieuwe tunnels mooi aan op de geschiedenis van de plek.

De onderdoorgang aan de Veluwezijde voelt door het ontwerp als een vallei. Er zijn zelfs speciale gemetselde randen gemaakt waar je op kunt zitten. Zo voelt het niet alleen als een doorgang, maar ook als een fijne buitenruimte om te verblijven.

  • De metselaars hebben een flinke klus, het metselwerk wordt laag voor laag opgebouwd.
    De metselaars hebben een flinke klus, het metselwerk wordt laag voor laag opgebouwd.
  • Wat het metselwerk echt uniek maakt, is dat sommige delen staand zijn gemetseld in plaats van liggend.
    Wat het metselwerk echt uniek maakt, is dat sommige delen staand zijn gemetseld in plaats van liggend.
  • De mix van verschillende kleuren stenen geeft de muren een warme en levendige uitstraling.
    De mix van verschillende kleuren stenen geeft de muren een warme en levendige uitstraling.
  • De onderdoorgang aan de Veluwezijde voelt door het ontwerp als een vallei.
    De onderdoorgang aan de Veluwezijde voelt door het ontwerp als een vallei.

Hoe wordt het gebouwd?

De metselaars hebben een flinke klus. Het metselwerk wordt laag voor laag opgebouwd. Ze spannen draden en werken met profielen om rechte muren te maken.

Ook de weersomstandigheden maken het uitdagend. De werkzaamheden zijn in januari al gestart. ‘s Winters kan het water in de metselspecie bevriezen, waardoor er niet gemetseld kon worden. Daarnaast is het werken op hoogte en op smalle plekken soms lastig. Daarom wordt er met steigers en goed gereedschap gewerkt om alles veilig te laten verlopen.

Feitjes

  • Er zijn ongeveer 153.750 bakstenen gebruikt. Leg je die op een rij, dan kom je ruim 32 kilometer ver, tot aan knooppunt Hoevelaken.
  • De metselaars hebben al meer dan 1000 uur gewerkt en zijn pas halverwege. In die tijd hadden ze ook 31.500 kopjes koffie kunnen drinken.
  • In totaal hebben 15 metselaars aan de muren gewerkt, en op de drukste momenten stonden er 12 tegelijkertijd te metselen.
  • Er zit naar schatting 120 ton specie in de tunnels. Dat zijn ongeveer 1,6 miljoen oliebollen.

Nijver in Nunspeet

De nieuwe onderdoorgangen bij station Nunspeet zijn straks de vervanging voor de overweg Elspeterweg. Autoverkeer, fietsers en voetgangers kunnen straks onder de sporen door. Bovendien passen we de sporen en wissels aan en zorgen we dat het station beter toegankelijk wordt. Praktisch én mooi!

Lees meer Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers