Bijzondere verbouwing van spoorbrug Witte Paarden
Nieuws
Samen met aannemer Dura Vermeer werkt ProRail aan de vervanging van de spoorbrug Witte Paarden in gemeente Steenwijkerland. Daar maken we iets heel bijzonders van. De brug bevat bijvoorbeeld hergebruikt staal uit een zeesluis.
Duurzaam
ProRails regiodirecteur Dorothé Wennekendonk is blij met de nieuwbouw: “Samen met de gemeente kwamen we tot de conclusie dat we de brug wilden vervangen door een brug zonder beperkingen. Daarmee komen we tegemoet aan de wensen van de omgeving. De brug vormt een belangrijke verbinding in de regio. De aannemer maakte een bijzonder duurzaam ontwerp zodat de spoorbrug nog zeker honderd jaar mee gaat. Uniek in dit ontwerp is het hergebruik van materialen.”
Stalen hulpbalken
Voor de nieuwbouw hergebruiken we stalen hulpbalken van de zeesluis in IJmuiden. Die dienden indertijd als hulpbalken tijdens de bouw van de sluizen. Deze balken zijn daar nieuw voor gekocht en nog uitstekend herbruikbaar voor deze brug. Daarnaast bouwen we het brugdek op uit composiet, een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Hierdoor verbruiken we minder materiaal en is er minder CO2-uitstoot.
Uniek in dit ontwerp is het hergebruik van materialen.
Werk zonder buitendienststelling van het spoor
De bouw van de nieuwe spoorbrug realiseren we zonder overlast voor het treinverkeer. De aannemer werkt bijvoorbeeld in de nachten - als treinverkeer toch stilligt - aan de bovenleiding om zo het project in korte tijd te kunnen afronden. De huidige brug zal ongeveer vijf maanden gestremd zijn. Verkeer wordt dan omgeleid.
Wanneer is de spoorbrug gereed?
De nieuwe spoorbrug kan veel eerder dan verwacht weer volledig gebruikt worden. Dit jaar staat nog in het teken van verder ontwerpen en de bouw voorbereiden. Begin volgend jaar start het werk buiten en aan het eind van het derde kwartaal van 2021 kan de spoorbrug alweer door al het verkeer bereden worden. Eerder spraken we over gereed eind 2022.
Oude brug
De huidige oude brug was al langere tijd beperkt beschikbaar. De brug leed onder het steeds zwaardere verkeer dat de brug decennialang bereed, ondanks de beperkingen die daar golden. Het lukte ProRail om versneld geld beschikbaar te krijgen en daarmee aan vervanging te werken. Gemeente Steenwijkerland was daar uiterst verheugd over.
Meer informatie
Meer nieuws
-
Houten loopbrug voor station Zwolle
3 februari 2022
-
Hijsen bij Witte Paarden
29 juni 2021
-
Drie zware brugdelen naar Amsterdam gevaren
20 december 2024