Bonden en ProRail bereiken cao-akkoord
Nieuws
Alle betrokken vakbonden en ProRail bereikten vandaag een akkoord voor een nieuwe cao. Dat is goed nieuws, omdat hierdoor vanaf 1 januari 2023 de nieuwe aangepaste salarissen van kracht zijn.
Zorgvuldig traject
CEO John Voppen: “We zijn blij dat we na een zorgvuldig onderhandelingstraject hierop zijn uitgekomen. Dank aan de onderhandelingsteams. Want met elkaar - als bonden en ProRail - begrijpen wij dat veel werknemers de stijging van de kosten van levensonderhoud als fors ervaren. Zeker voor collega’s in lagere salarisschalen. We hebben met elkaar allerlei mogelijkheden bekeken om daaraan tegemoet te komen. En met wederzijdse instemming ligt er nu dit akkoord."
Niet alle vakbondsleden waren tevreden met het resultaat. Met name de periode waarvoor de nieuwe cao geldt en de hoogte van de loonsverhoging hadden sommigen graag anders gezien. Helaas zijn het complexe economische tijden en is het een compromis dat daar rekening mee houdt.
We zijn blij dat we na een zorgvuldig onderhandelingstraject hierop zijn uitgekomen.
De nieuwe cao
Nu de vakbondsleden hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat, vormt dit ook de nieuwe cao. De nieuwe cao richt zich uitsluitend op afspraken over loon, loongerelateerde vergoedingen en pensioen. Voor alle andere onderwerpen blijven de afspraken uit de huidige cao gelden. De nieuwe cao gaat in op 1 januari 2023 en geldt tot 1 juli 2024.
Hoofdlijnen
In de nieuwe cao zijn op hoofdlijn de volgende afspraken gemaakt:
- Een structurele loonsverhoging van 6 procent, met een voet van 375 euro. Dat betekent dat iedereen met een fulltime dienstverband er minimaal 375 euro maandelijks bij krijgt. Dit is een blijvende bruto loonsverhoging;
- Een eenmalige uitkering van 1350 euro bruto met de salarisbetaling van januari 2023;
- Een verhoging van de pensioenpremie en een verhoging van de kilometervergoeding.
Deze afspraken zijn conform het resultaat. Details van nieuwe overeenkomst staan hierin beschreven.
Proces
De kick-off van 12 oktober vormde het startpunt van het cao-traject. Tijdens die kick-off bespraken bonden en ProRail hoe zij de nieuwe cao vorm wilden geven. Op 7 november begonnen de onderhandelingen over de nieuwe cao. Er volgden nog twee onderhandelingsdagen op 21 en 22 november.
Er stond nog een vierde onderhandelingsdag gepland op 12 december, maar die was niet meer nodig omdat de bonden en ProRail op 22 november een onderhandelingsresultaat met elkaar bereikten. Dit onderhandelingsresultaat hebben de bonden vervolgens voorgelegd aan hun leden. De meerderheid van de vakbondsleden heeft nu ingestemd met het onderhandelingsresultaat en daarmee ligt er een cao-akkoord.
Vervolg
De volgende stap is dat vertegenwoordigers van de vakbonden en van ProRail hun handtekening zetten onder de nieuwe cao. Dit gebeurt op 19 december. Ook daarna blijven de vakbonden en ProRail met elkaar in gesprek, onder andere over de gemaakte afspraken in de cao en de verbeteracties o.a. bij Verkeersleiding. In de eerste helft van 2024 gaan de bonden en ProRail weer om de tafel zitten om afspraken te maken over een nieuwe cao die dan per 1 juli 2024 gaat gelden.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024