ProRail wil flinke investeringen in spoorgoederenvervoer
Nieuws
Donderdag 3 april debatteert de Tweede Kamer over het spoorgoederenvervoer in Nederland. ProRail roept de politiek op om te blijven investeren in spoorgoederenvervoer. Gerichte investeringen in het Robuust Basisnet zijn nodig om inefficiënte risicoplafonds te schrappen zonder afbreuk te doen aan veiligheid.
Onder druk
Het Nederlandse spoorgoederenvervoer staat onder druk. Hoge gebruikskosten, complexe regelgeving en storingen in de infrastructuur, zoals op de Havenspoorlijn, leiden tot een omgekeerde modal shift. Steeds vaker worden goederen in plaats van over het spoor over de weg vervoerd, met meer uitstoot en toenemende verkeersonveiligheid als gevolg. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, want een goed functionerend spoornetwerk is essentieel voor een sterke economie, duurzame mobiliteit en de concurrentiepositie van Nederland.
Spoorgoederenvervoer is cruciaal voor economie en duurzaamheid.
Toekomstbestendig spoor
Nederland kan het zich niet veroorloven om achterop te raken. Voppen: “Zonder investeringen verliest het spoorgoederenvervoer aan concurrentiekracht. Investeren in infrastructuur en digitalisering is noodzakelijk om spoorgoederenvervoer als duurzaam, veilig en efficiënt alternatief te behouden. Het stoot tot zes keer minder CO₂ uit dan wegtransport en helpt files te verminderen. Blijvende investeringen zijn essentieel voor economische groei en de internationale concurrentiepositie van Nederland.”
ProRail heeft in voorbereiding op het spoorgoederendebat aandacht gevraagd voor het belang van een langjarige visie op spoorgoederenvervoer in combinatie met een robuuste investeringsagenda.
Vervoer gevaarlijke stoffen
Naast belang van spoorgoederenvervoer voor Nederland, staat ook het Landelijk Emplacementenproject (LEMP) en het Robuust Basisnet op de agenda. Door slimmer en doelmatiger te werken aan veiligheidsmaatregelen op emplacementen kan ProRail werken aan veiligere en meer betaalbare emplacementen. Als de Kamer instemt met het LEMP komt er straks één bevoegd gezag op veiligheid op emplacementen en gelden overal uniforme regels.
ProRail heeft de Kamerleden ook gevraagd het Robuust Basisnet te steunen omdat hierdoor het onduidelijke en complexe systeem van risicoplafonds komt te vervallen. Het huidige systeem leidt tot veel verwarring en een gevoel van onveiligheid. Door de plafonds los te laten kunnen toekomstige ontwikkelingen van het vervoer van gevaarlijke stoffen een grotere rol gaan spelen bij besluitvorming rondom veilig ruimtelijk beleid dan nu het geval is.
Kijk live naar het debat Kijk live naar het debat
Goederenvervoer
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Het vervoeren van goederen per spoor heeft veel voordelen: het is veilig, duurzaam en snel.
Meer nieuws
-
Europese subsidie om militair spoortransport te verbeteren
24 januari 2024
-
De complexiteit zit onder de grond
4 oktober 2021
-
Capaciteitsaanvragen: een ingewikkelde puzzel
13 april 2021