Capaciteitsaanvragen: een ingewikkelde puzzel
Nieuws
Om te zorgen dat in 2022 alle treinen kunnen rijden, hebben alle reizigers- en goederenvervoerders deze week de capaciteitsaanvragen voor de dienstregeling voor komend jaar ingediend. Het is een heel proces wat nog loopt tot het najaar. Els Beenhakker maakt het van dichtbij mee.
Afstemming met het buitenland
Als onderdeel van het goederenteam zorgt Els ervoor dat alle capaciteitsaanvragen die de goederenvervoerders hebben, in het jaarplan worden verwerkt. “Daarvoor is veel afstemming met het buitenland. De meeste goederentreinen gaan natuurlijk de grens over. Dit harmonisatieproces neemt veel tijd in beslag. Zo is er twee weken terug een eerste internationale goederenoverleg geweest. Daarbij zijn vele Europese goederenvervoerders en Infrabeheerders aanwezig”, vertelt Els.
Wij proberen dan op zo’n eerlijk en transparant mogelijke manier iedereen te voorzien in hun wensen.
Steeds meer treinen
Met de doelstelling om steeds meer treinen te laten rijden, wordt het verdelen van de capaciteitsaanvragen ook steeds ingewikkelder. “We willen steeds meer reizigerstreinen laten rijden en ook het goederenvervoer groeit. De ruimte op het spoor om goederentreinen te kunnen laten rijden wordt vooraf gereserveerd door middel van zogenaamde goederenpaden.”
“Er moet bijvoorbeeld ruimte zijn om vier keer per uur van Rotterdam naar Venlo te rijden. Daarom zijn we in oktober 2020 al begonnen met het jaarplan voor 2022. In de Voorbereiding JaarDienst (VJD) wordt van de wensen van alle gebruikers op het spoor een grove planning gemaakt. In de JaarDienst (JD) wordt deze verder uitgewerkt. Wij proberen dan op zo’n eerlijk en transparant mogelijke manier iedereen te voorzien in hun wensen.”
Planning
Op 12 april moeten alle capaciteitsaanvragen zijn ingediend. Els: “Daar komen heel veel dingen bij kijken. NS, NS Internationaal, regionale vervoerders, goederenvervoerders en nachttreinen: geen enkele dienst is hetzelfde. Bovendien moeten we ook weten wanneer er onderhoud wordt uitgevoerd. Voor ons is het vanaf dan zaak om alles in te passen.”
“In juli ronden wij een conceptaanbieding af. De inhoud is afgestemd met buurlanden. De conceptaanbieding gaat terug naar de vervoerders, zodat zij daar hun opmerkingen op kunnen geven. In augustus is de deadline voor de definitieve aanbieding, die dan vanaf 12 december 2021 ingaat. Maar daar eindigt ons werk niet. De late verzoeken komen dan in behandeling nadat de aanvragen zijn verwerkt, die voor 12 april zijn ingediend.”
Neutrale capaciteitsverdeler
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Als de ruimte op het spoor is verdeeld, kunnen vervoerders hun dienstregeling vaststellen en vertalen naar een spoorboekje. En kan ProRail onderhoud en vernieuwing van het spoor definitief inplannen.
Lees ook
Meer nieuws
-
Europese subsidie om militair spoortransport te verbeteren
24 januari 2024
-
De complexiteit zit onder de grond
4 oktober 2021
-
Werken op Kijfhoek: Goederenvervoer in goede banen leiden
4 januari 2021