De complexiteit zit onder de grond
Nieuws
ProRails CEO John Voppen bracht vrijdag 1 oktober een werkbezoek aan project Theemswegtracé in het Rotterdamse Havengebied. Het nieuwe spoortraject van 4 kilometer lang is bijna klaar en zit na jaren van hard werken in de afrondende fase. In een ochtend werd John bijgepraat over de bouw, over de samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en over het unieke en complexe stukje Nederland dat het Havengebied is.
Nieuw spoor
Het nieuwe Theemswegtracé ligt er prachtig bij: vier kilometer nieuw spoor voor het goederenvervoer. In november wordt het tracé aangesloten op de Havenspoorlijn en dan kunnen vervoerders direct doorstomen vanuit de Rotterdamse Haven naar Europa. Het tracé vervangt het deel van de Havenspoorlijn via de Calandbrug, die meerdere keren per dag open moet om schepen doorvaart te verlenen. Goederentreinen moeten dan wachten. Met het nieuwe tracé is dat wachten verleden tijd en kunnen er ook veel meer goederentreinen per dag overheen.
Chemiebedrijven
Senior projectmanager Michel Farro van ProRail was de gastheer. “Heel mooi om het project te kunnen laten zien en ook om te kunnen vertellen over wat je zo op het eerste gezicht níet ziet. De complexiteit van het project zit namelijk onder de grond. Het projectgebied zit vol kabels en leidingen van de chemiebedrijven hier en dat vraagt om expertise. John heeft een technische achtergrond, je merkt dat hij ook veel belangstelling heeft voor dit soort zaken.”
Samenwerking
Havenbedrijf Rotterdam is de opdrachtgever van de bouw van het tracé en ProRail leverde de spoorspecialisten voor het projectteam. Michel: “Het Havenbedrijf heeft zo veel kennis van dit gebied en van alle stakeholders hier dat juist die samenwerking tussen ProRail en het Havengebied zo’n mooi resultaat heeft opgeleverd.” Ook het bouwteam van consortium SaVe en aannemer VolkerRail maken deel uit van het projectteam. SaVe heeft het betonnen viaduct en twee stalen spoorbruggen in het Theemswegtracé gerealiseerd, VolkerRail is verantwoordelijk voor de aanleg van het spoor.
De samenwerking tussen ProRail en het Havengebied heeft een heel mooi resultaat opgeleverd.
Grote impact
Programmamanager Arjan Olsthoorn legde John uit wat het praktisch inhoudt als de Havenspoorlijn uit dienst wordt genomen van 2 tot en met 7 november om het Theemswegtracé aan te sluiten. “De impact reikt tot ver over de grenzen en zo’n grote buitendienststelling vraagt heel veel voorbereiding en afstemming met vervoerders en verladers.” Een grote logistieke puzzel, noemde Arjan het eerder al.
De cirkel is rond
Voor bouwmanager Leen Grootendorst maakt dit project de cirkel rond, vertelde hij aan John. Bijna 40 jaar geleden werkte hij als inspecteur in hetzelfde gebouw als nu aan de Neckarweg. Toen was de onderhoudsdienst van de Gemeente Rotterdam er gehuisvest voor het onderhoud aan de Calandbrug. Leen: “Dat had ik al die jaren terug niet kunnen bedenken, dat ik hier mijn carrière zou afsluiten.”
De klus is ook één van zijn moeilijkste geweest: “De bouw is geplaagd geweest door de corona-ellende en de daaruit voortkomende personeelsschaarste die invloed hadden op de onderdelen voor de onderdelen ERTMS en op de 25 kV-werkzaamheden. Alles draaide er om de geplande grote buitendienststelling van de Havenspoorlijn de komende november te halen, uitstel was geen optie. Door een soort bouwteamachtige samenwerking met spooraannemer VolkerRail is het gelukt om de planning te halen.”
Ook John was enthousiast over het werkbezoek, lees zijn verhaal op LinkedIn.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Europese subsidie om militair spoortransport te verbeteren
24 januari 2024
-
Capaciteitsaanvragen: een ingewikkelde puzzel
13 april 2021
-
Werken op Kijfhoek: Goederenvervoer in goede banen leiden
4 januari 2021