Bouw extra spoorbrug Meteren in volle voorbereiding
Nieuws
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorbrug: de Zuidwestboog Meteren. De Raad van State moet nog een uitspraak doen over het Tracébesluit, maar intussen zijn de voorbereidingen voor de bouw van de Zuidwestboog in volle gang.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De bouw van de Zuidwestboog Meteren is onderdeel van het Tracébesluit PHS Meteren – Boxtel. In dit Tracébesluit zijn aanpassingen en maatregelen uitgewerkt voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject tussen Meteren en Boxtel. Het ligt op dit moment bij de Raad van State.
Lees meer over dit programma Lees meer over dit programma
Ingenieurscontract
ProRail tekende in april een contract om samen met ingenieursbureau Movares de bouw van de Zuidwestboog te begeleiden. We bundelen kennis en ervaring om er een succes van te maken. Lees meer over deze samenwerking.
ProRail gunt Movares ProRail gunt Movares
Kabels en leidingwerk
De werkzaamheden zijn begin juli gestart. Kabels en leidingen moeten verlegd worden om vervolgens de Betuweroute te kunnen verleggen en uiteindelijk de spoorboog te bouwen.
Lees over deze werkzaamheden Lees over deze werkzaamheden
Aanbesteding onderbouw
In het derde kwartaal van dit jaar is ook de aanbesteding van de onderbouw van de Zuidwestboog gestart. Momenteel zoeken we naar een aannemer die het verleggen van de Betuweroute en het bouwen van de boogconstructie gaat voorbereiden en uitvoeren.
Lees over aanbesteding onderbouw Lees over aanbesteding onderbouw
Hoe gaan we verder
Het contracteren van een aannemer voor de onderbouw is de eerstvolgende stap. De uitvoering start vervolgens in 2024. Dit betekent in eerste instantie het aanbrengen van grond. Veel grond. Want in totaal hebben we ongeveer 800.000 m3 zand nodig om een deel van de Betuweroute 60 meter naar het noorden te verplaatsen en de Zuidwestboog te kunnen bouwen. Wanneer het zand op de juiste plek is gelegd, moet het naar verwachting nog twee jaar zakken.
Naast het verplaatsen van de grond bestaat de onderbouw verder uit het verleggen van de Betuweroute en het bouwen van de boogconstructie zelf. Wanneer die werkzaamheden zijn voltooid, kan er echter nog steeds geen trein rijden. In 2025 starten we met de aanbesteding voor de aanleg van het spoor zelf op de boogconstructie, zodat we daar in 2027 gelijk mee door kunnen. De verwachting is dat de we de Zuidwestboog per 2029/2030 in gebruik kunnen nemen.
Bekijk de planning Bekijk de planning
Zuidwestboog Meteren
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. De Zuidwestboog Meteren.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt FNV-acties leiden tot verstoring treindienst
8 november 2024
-
ProRail: cao-ultimatum FNV moet van tafel
6 november 2024
-
Riet Schroven verlaat ProRail
23 oktober 2024