Meteren-Neerijnen-Waardenburg : Zuidwestboog Meteren
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij bij Meteren een extra spoorboog om goederentreinen naar het zuiden te laten rijden vanaf de Betuweroute en andersom. De Zuidwestboog Meteren.
- Locatie
- Meteren-Neerijnen-Waardenburg
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2022
- Einddatum
- 2030
Meer ruimte voor goederen
Dankzij de Zuidwestboog bij Meteren wordt de Betuweroute beter benut en maken we meer ruimte voor goederenvervoer. Met deze nieuwe verbinding creëren we een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornet voor goederenvervoer.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Dit gaat er veranderen
Een deel van de Betuweroute komt door de nieuwe spoorboog 60 meter verder naar het noorden te liggen. Het bestaande geluidsscherm komt hier terug. De nieuwe spoorboog kruist de Betuweroute en de A15 bovenlangs met spoorviaducten en komt er een spoorviaduct over het spoor Utrecht Eindhoven
De lokale weg de Markkade passen we aan waardoor de agrarische percelen ook in de nieuwe situatie goed bereikbaar blijven. De zuidwestboog is een flinke verandering in het huidige landschap, maar door gepaste vormgeving blijft het open weidse en agrarische karakter van het landschap zoveel mogelijk behouden.
Bekijk het in 3D
Op de online tracékaart met 3D-visualisaties kun je zien wat er gaat veranderen aan het spoor en in de omgeving. Deze kaart heeft ruim dertig zichtpunten waarop de huidige situatie en de gewijzigde situatie is te zien.
Bouwverkeer
De spooraanpassingen zijn omvangrijk en duren enkele jaren. Naar verwachting duurt de bouwperiode minimaal 5 jaar. Voor het bouwverkeer wordt een tijdelijke op- en afrit naar de A15 gemaakt. Dit doen we om tijdens de bouwperiode proberen we de hinder voor de omgeving zo veel mogelijk te beperken. Toch zal er ook nog over de lokale wegen transport plaats moeten vinden, om alle werklocaties te kunnen bereiken.
Tracébesluit
De aanpassingen en maatregelen voor het traject tussen Meteren en Boxtel zijn uitgewerkt in een Tracébesluit (TB).
In de bijbehorende Nota van Antwoord wordt een reactie gegeven op de ontvangen zienswijzen op het Ontwerptracébesluit (OTB). Het OTB werd in maart 2018 gepubliceerd. Zowel het Tracébesluit als de Nota van Antwoord lagen van 3 juni tot en met 15 juli 2020 ter inzage. Meer informatie hierover vind je op de pagina Progamma Hoogfrequent Spoorvervoer Meteren-Boxtel.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Standard Page (image-oriented)
22 augustus 2024
-
Startsignaal voor bouw Zuidwestboog bij Meteren
26 juni 2024
-
Tracébesluit PHS Meteren - Boxtel definitief
26 januari 2024
Gerelateerde projecten
-
Aanpassen overwegen
Boxtel
-
Meer treinen tussen Zaltbommel en Hedel
Zaltbommel-Hedel
-
Vierde spoor bij 's-Hertogenbosch
’s-Hertogenbosch