Startsignaal voor bouw Zuidwestboog bij Meteren
Nieuws
Aannemer Van Hattum en Blankevoort bouwt in opdracht van ProRail een extra spoorboog bij Meteren. Dit is om goederentreinen die naar het zuiden gaan langer te laten rijden op de Betuweroute die speciaal bedoeld is voor goederenvervoer. Hiermee vangen we toekomstige groei van het treinverkeer op en ontlasten we het spoor op andere plekken. Op 26 juni is het startsignaal gegeven.
Starthandeling
In de schaduw van een windmolen op een weiland langs de A15 kwamen vertegenwoordigers van de samenwerkende partijen samen. Onder begeleiding van de Zandtovenaar verrichtten bestuurders van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Van Hattum en Blankevoort, de gemeente West Betuwe en ProRail gezamenlijk de officiële starthandeling. In aanwezigheid van belanghebbenden en een aantal omwonenden werd officieel stilgestaan bij deze belangrijke mijlpaal. Daarmee is een lange periode van voorbereiding nu opgevolgd door de start van de bouw. Uiteindelijk wordt de boog in 2031 in gebruik genomen.
“We zijn erg blij met deze oplossing. Hierdoor kunnen goederentreinen meer gebruik maken van de Betuweroute en wordt de route via Breda en Tilburg ontlast. De bouw van deze aansluiting tussen de Betuweroute en de A2-corridor is een megaklus. Hier gaan we de komende jaren met van Hattum en Blankevoort met veel energie en met oog voor de omgeving aan werken”, volgens Dimitri Kruik, regiodirecteur bij ProRail.
Heldere afspraken
Op 14 juni hebben de gemeente West Betuwe en ProRail hun handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst. Met de ondertekening hiervan zijn heldere afspraken gemaakt. Niet alleen over overleg en communicatie, maar ook over het gebruik van wegen en het beheer en onderhoud van de Markkade. “Het is tegelijkertijd een bevestiging van onze goede werkrelatie van de laatste jaren”, aldus Dimitri.
Van Hattum en Blankevoort is na de gunning gelijk gestart met de voorbereidingen. Daarbij is gekeken naar het ontwerp, de maakbaarheid en de veiligheid. Voor de boogconstructies en de pergolaburg is een stijlvol ontwerp gepresenteerd. Deze bruggen zorgen uiteindelijk voor de verbinding van de Betuweroute met het reguliere spoor. Kernwoorden voor de realisatie zijn dan ook samen stijlvol verbinden.
Planning
De realisatie van de Zuidwestboog is groot en complex project. Het is daarom opgedeeld in verschillende fasen. We starten nu eerst met de zandophogingen. Daarna begint het civieltechnische gedeelte van het project. Dit omvat het voorbereidende werk om een deel van de Betuweroute te kunnen verleggen, het realiseren van twee betonnen bruggen over de Betuweroute en de A15 en een pergolabrug over het spoor Utrecht – Den Bosch. Daarna leggen we het spoor en de bovenleiding aan. Naar verwachting is de Zuidwestboog in 2031 gereed om in dienst te nemen.
Meteren-Boxtel
Elke tien minuten een reizigerstrein op drukke trajecten. Een van de aanpassingen om dat mogelijk te maken, gaat over het goederenvervoer. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ’s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.
Meer nieuws
-
Raildagen: neem een kijkje achter de schermen
12 september 2024
-
Twaalf treinen per uur naar Zandvoort ‘geen sinecure’
16 augustus 2024
-
Veel werkzaamheden houden Zuid-Holland bereikbaar komende jaren
28 juni 2024