Veel werkzaamheden houden Zuid-Holland bereikbaar komende jaren
Nieuws
ProRail keek afgelopen donderdag samen met ‘Zuid Holland Bereikbaar’ vooruit naar alle grote spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland. In dit samenwerkingsverband heeft ProRail uitgelicht welke grote projecten er de komende jaren op ons afkomen en wat dit betekent voor de bereikbaarheid van de regio.
Wat komt er op ons af?
Zuid Holland Bereikbaar is een samenwerkingsverband met Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam en de gemeentes Den Haag en Rotterdam en ProRail.
Twee jaar geleden zetten we hierin de eerste, officiële stappen. Een van de resultaten van de samenwerking is de bijeenkomst van afgelopen donderdag. ProRail heeft alle betrokken partijen uitgenodigd en verteld wat er de komende jaren aan spoorwerk op ons afkomt.
Geen verrassingen
De vele werkzaamheden zorgen de komende jaren voor meer buitendienststellingen en dus meer hinder. Het vertellen van het spoorse verhaal was niet het enige doel.
Arjan Olsthoorn, programmamanager Capaciteitsverdeling, benadrukt: “We hebben elkaar hard nodig om de regio bereikbaar te houden. We hebben donderdag dan ook ingezet op samenwerking en afstemming. Als ProRail werkzaamheden uitvoert aan het spoor en NS bussen inzet, wil je niet dat de weg waar die bus overheen moet is afgesloten. Daarbovenop bieden ook bijvoorbeeld HTM en RET mogelijkheden om vervangend vervoer te organiseren.”
We hebben elkaar hard nodig om de regio bereikbaar te houden.
Planning
In de voorfase, tussen de zeven en twee jaar voordat een dienstregeling van start gaat, overlegt ProRail met veel verschillende partijen over de momenten waarop we aan het werk willen gaan. “We houden dan zoveel mogelijk rekening met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, evenementen en internationaal treinverkeer” ligt Arjan toe.
“Deze bijeenkomst met Zuid Holland Bereikbaar is een aanvulling op het proces dat al is ingericht. Zo willen we voorkomen dat we in de uitvoering alsnog voor verrassingen komen te staan. Dat er soms dingen samenvallen valt niet uit te sluiten. Hinder gaat er hoe dan ook zijn.”
Meer werk dan ooit
“We hebben te maken met meer werk dan ooit en te weinig mensen om dit werk uit voeren” vertelt Helga Cuijpers, directeur Regio Randstad Zuid. “Dit dwingt ons om vaker overdag en buiten het weekend aan de slag te gaan. Juist nu is afstemming belangrijk om al het werk gedaan te krijgen en de regio bereikbaar te houden."
"We gaan bijvoorbeeld een aantal stations op het traject Rotterdam – Gouda aanpakken en de volledige treinbeveiliging van de regio Rotterdam wordt vernieuwd. Twee voorbeelden waar nu al hard aan wordt gewerkt en waar de reiziger, vervoerder en omgeving de komende jaren mee te maken krijgt”, aldus Helga.
Meer nieuws
-
Raildagen: neem een kijkje achter de schermen
12 september 2024
-
Twaalf treinen per uur naar Zandvoort ‘geen sinecure’
16 augustus 2024
-
Startsignaal voor bouw Zuidwestboog bij Meteren
26 juni 2024