Twaalf treinen per uur naar Zandvoort ‘geen sinecure’
Nieuws
Zandvoort is in augustus 2024 voor de vierde keer het toneel van de Dutch Grand Prix. Ook dit jaar zet ProRail, samen met NS, weer alles op alles om het mogelijk te maken dat 50.000 Formule 1-fans per dag het circuit kunnen bezoeken. Dat doen we met 12 treinen per uur. Dat betekent elke vijf minuten een trein. “En dat is geen sinecure”, vertelt Corina Besamusca, projectmanager van ProRail.
Unicum in Nederland
ProRail en NS verzorgen van 23 tot en met 25 augustus weer de speciale dienstregeling tussen Amsterdam en Zandvoort aan Zee. Corina: “Elke vijf minuten rijdt NS een trein, waar ruim duizend racefans in passen. Deze dienstregeling vraagt intensieve samenwerking met NS en andere vervoerders. Goederentreinen worden bijvoorbeeld het hele weekend omgeleid via andere trajecten.”
Aannemers en ICB paraat
Om eventuele storingen snel op te lossen, staan ook onze aannemers paraat tijdens het Formule 1-weekend. “Op strategische plaatsen langs het spoor staan storingsploegen klaar om snel te handelen bij incidenten of storingen. Zo kunnen we zo snel mogelijk de treinen weer normaal laten rijden. Overigens geldt dat ook voor onze IT-afdeling. Want zonder IT rijden er geen treinen.”
En dat is nog niet alles, want ook onze incidentenbestrijders staan klaar om reizigers op te vangen, mocht dat nodig zijn. “Zij zullen er alles aan doen om reizigers die bijvoorbeeld stranden in een trein, zo snel mogelijk weer op pad te helpen. Want die race wil je niet missen natuurlijk,” voegt Corina lachend toe.
Deze dienstregeling vraagt intensieve samenwerking met NS en andere vervoerders.
Overwegen en wegslepen
Alle overwegen tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee zijn tijdens de Grand Prix gesloten voor het wegverkeer. Er rijden op dat moment namelijk zoveel treinen dat het niet veilig is om over te steken. Hierover zijn afspraken gemaakt met de organisatie en de verschillende gemeentes.
Treedt er een storing op of gaat een trein kapot? Dan moeten we ervoor zorgen dat het spoor zo snel mogelijk weer vrij is voor (andere) treinen. Daarom staat uit voorzorg een wegsleeplocomotief klaar op station Haarlem. Deze locomotief rijdt niet op elektriciteit maar op diesel. Het kan namelijk zo zijn dat er bij een storing geen stroom beschikbaar is. Deze locomotief kan ook zonder stroom bij een gestrande trein komen.
Verbouwing Amsterdam Centraal
ProRail en NS vervoeren dus voor het vierde jaar racefans naar het circuit. Maar anders dan eerdere jaren, wordt nu station Amsterdam Centraal verbouwd. “Dit gaf ons wel wat uitdagingen”, aldus Corina. “De looproutes in het station zijn anders, en er zijn twee sporen buiten gebruik. Daarom zorgen we ervoor dat op enkele plekken in het station bouwterrein tijdelijk weer looproute wordt.”
Samenwerking
Dit werk doen we niet alleen, vult Corina tot slot aan. “De samenwerking tussen ProRail, NS en hulpdiensten is cruciaal om alles goed en veilig te laten verlopen. Er is continu afstemming en overleg. Alles om ervoor te zorgen dat iedereen, net als voorgaande jaren, veilig en soepel naar de Dutch Grand Prix kan.” In de serie Rails naar de race - uit 2022 - lees je daar alles over.
Meer nieuws
-
Raildagen: neem een kijkje achter de schermen
12 september 2024
-
Veel werkzaamheden houden Zuid-Holland bereikbaar komende jaren
28 juni 2024
-
Startsignaal voor bouw Zuidwestboog bij Meteren
26 juni 2024