Circulair werken: een aardverschuiving
Nieuws
Wist je dat aannemers nu meer geld krijgen voor een kapot geknipte spoorstaaf bij de schrootboer dan als ze hem netjes bij ProRail inleveren? En dat we grote moeite hebben om innovaties als duurzame stoeptegels ook daadwerkelijk op stations te gaan gebruiken? Onze eigen regels zijn er voor veiligheid en betrouwbaarheid, maar ze staan ons in de weg als het gaat om onze ambities rond duurzaamheid en circulariteit.
Week van de Circulaire Economie
Het zijn enkele van de vele verhalen die we tijdens de Week van de Circulaire Economie hebben gedeeld. Met klimaatverandering als belangrijkste aanleiding heeft ProRail verduurzaming gekozen als één van onze prioriteiten. In 2030 willen wij dat onze infraprojecten klimaatneutraal en circulair zijn. Geen verspilling van grondstoffen meer dus. Om te laten zien wat een aardverschuiving die ambitie te wege brengt, heeft ProRail van maandag 1 tot en met vrijdag 5 februari meegedaan aan die Week van de Circulaire Economie.
Seminars en columns
Tijdens deze week hebben we seminars gegeven, bijvoorbeeld over het circulaire station, de samenwerking met de markt en de schoonheid van circulair ontwerpen. Ook hebben zes ProRailers in columns hun visie gegeven over wat er allemaal moet gebeuren in onze organisatie en waarom. Het zijn geen glossy verhalen over hoe goed we zijn, maar verhalen die laten zien waar het nog misgaat en waar onze uitdagingen liggen. Ook vragen we onze partners en stakeholders om hulp, omdat we dit niet in ons eentje gaan redden.
Visie
Dat ‘waarom’ van onze duurzame en circulaire ambities is in een paar zinnen aan te duiden. Als derde grootste bouwopdrachtgever van Nederland realiseren we ons dat we in ons land een belangrijke bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen klimaatverandering en uitputting van grondstoffen. Circulariteit is daar een belangrijk middel voor. Denk aan een nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht die we zo laten bouwen dat we bij sloop alles kunnen hergebruiken.
Wat inspireert nu écht: confrontatie met voorbeelden waar we falen, of verhalen over hoe goed we het doen? We hebben gekozen voor een mix.
Lange adem
Verandering is echter iets van de lange adem, zeker in een grote organisatie. Met ruim zevenduizend kilometer spoor en vierhonderd stations moeten we treinen veilig en op tijd laten rijden en we moeten voldoen aan de regels van honderden stakeholders. Duurzaamheid staat daarom bij de meeste van onze mensen nog niet hoog op de prioriteitenlijst. Dat kan niet zo blijven, als we in 2030 circulaire projecten willen kunnen volbrengen.
Prikkelen
Het was voor Mette Janssen-Groothuis, afdelingsmanager ontwikkeling en beleid bij ProRail, de reden om tijdens de Week van de Circulaire Economie seminars te organiseren en prikkelende columns te laten schrijven door onze eigen mensen. “Wat inspireert nu écht: confrontatie met voorbeelden waar we falen, of verhalen over hoe goed we het doen? We hebben gekozen voor een mix.”
Dwarsdoorsnede
De tien seminars en zes columns, die via de links terug te vinden zijn, vormen een dwarsdoorsnede van verhalen die een beeld geven van wat ons bezighoudt, waar onze fouten zitten en hoe we daarmee worstelen. De rode draad in de verhalen en gesprekken: we kunnen het niet alleen.
Lees verder
Meer nieuws
-
Kansen en dilemma’s voor een circulair spoor
21 januari 2021
-
Wat deed ProRail op Dutch Design Week?
26 oktober 2020
-
ProRail presenteert Het Circulaire Station op Dutch Design Week
9 oktober 2020