Kop van Noord-Holland kan weer met de trein

Nieuws

24 maart 2025

De afgelopen 16 dagen voerde ProRail veel werkzaamheden uit in de Kop van Noord-Holland. We voerden onderhoud uit aan bruggen en vervingen er één, we vernieuwden spoor, reden een spoordek op zijn plaats en braken station Den Helder Zuid bijna helemaal af en bouwden het terug. “Een enorme klus, maar het is gelukt!” aldus Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail.

Feest in de Noordkop

Het treinverkeer tussen Den Helder en Alkmaar en Hoorn en Alkmaar is in de ochtend van 24 maart weer opgestart. Harro Homan, zelf aanwezig in Den Helder Zuid om reizigers welkom te heten op het nieuwe station, kijkt tevreden terug: “We hebben er met heel veel werk in één keer, in plaats van telkens losse klussen, voor kunnen zorgen dat de hinder voor reizigers beperkt bleef. Dat is belangrijk voor ons en voor de regio. En vandaag is het feest, want de klussen zijn geklaard.”  

Den Helder Zuid compleet vernieuwd

De grootste klus was het vernieuwen van station Den Helder Zuid. Harro: “Dat station was echt aan groot onderhoud toe. We hebben de perrons gesloopt, nieuwe funderingen geplaatst en daarop de perrons terug gebouwd. Daarop staan extra wachtruimtes en nieuw meubilair. Ook is de tunnel gerenoveerd met oog voor het kunstwerk dat ooit door kinderen in de buurt is gemaakt. Tot slot zijn de trappen aangepast.” 
Het station scoorde de laatste jaren slecht op reizigerstevredenheidslijstjes. Harro: “We hopen dat reizigers zich nu prettiger en veiliger voelen, zeker als ook de gemeente woningen in de omgeving gebouwd heeft.”

Bekijk: Kijk hoe het station wordt afgebroken en weer opgebouwd

Lees hier hoe we station Den Helder Zuid opknapten Lees hier hoe we station Den Helder Zuid opknapten

Op station Den Helder Zuid werden de perrons gesloopt en weer nieuw opgebouwd
Op station Den Helder Zuid werden de perrons gesloopt en weer nieuw opgebouwd

Nieuwe betonnen duiker in Schagen

In Schagen is een spoorbruggetje vervangen door een betonnen duiker. “Een klus die eigenlijk in 2023 had moeten worden uitgevoerd”, licht Harro toe. “Nu kon het werk alsnog gebeuren, zonder extra hinder voor reizigers. De nieuwe betonnen duiker is stiller voor de omgeving. We hebben ook spoor in de omgeving vernieuwd, net als de naastgelegen spoorwegovergang.” Voor de omgeving waren de werkzaamheden wel pittig. Harro: “De woningen staan heel dicht op het spoor en het werk ging niet geluidloos. We danken hen voor hun geduld en begrip.”

Lees hoe we het treinverkeer in Schagen stiller maakten Lees hoe we het treinverkeer in Schagen stiller maakten

Schagen kreeg een betonnen spoorbrug
Schagen kreeg een betonnen spoorbrug

Maatschappelijke belangen komen samen in Heerhugowaard

“Het is altijd weer bijzonder als een betonnen constructie in beweging komt,” vertelt Harro over de klus in Heerhugowaard. Daarbij doelt hij op het inschuiven van het spoordek voor de spooronderdoorgang in de Zuidtangent. “Na jaren van voorbereiding is dit een grote mijlpaal voor ons, maar zeker ook voor de gemeente Dijk en Waard. Op deze plek zie je hoe allerlei maatschappelijke belangen samen komen. Het weg- en treinverkeer kunnen elkaar straks ongelijkvloers kruisen. Hierdoor neemt de veiligheid toe. Daarnaast stelt dit project de gemeente in staat duizenden woningen in de omgeving te bouwen, perfect bereikbaar met het ov. Een ambitie waar we als ProRail alleen maar achter kunnen staan.”

Lees meer over de mijlpaal in Heerhugowaard Lees meer over de mijlpaal in Heerhugowaard

Millimeterwerk in Heerhugowaard: het spoordek voor de spooronderdoorgang in de Zuidtangent wordt ingeschoven
Millimeterwerk in Heerhugowaard: het spoordek voor de spooronderdoorgang in de Zuidtangent wordt ingeschoven
Bekijk: Zo verplaatsten we de spooronderdoorgang in Heerhugowaard

Goed onderhouden spoor

Ook op andere plekken is onderhoud uitgevoerd. “Aan de Koegrasbrug is gewerkt, net als aan de Brug 1958 in Alkmaar”, somt Harro op. “Maar we hebben ook het spoor onderhouden op verschillende plaatsen tussen Den Helder en Alkmaar en tussen Heerhugowaard en Hoorn. Tot slot zijn er zonnepanelen geplaatst op station Den Helder. En dat is allemaal op tijd af. Daar ben ik echt heel trots op.”  

Volgende klus: Heiloo

Voor wie denkt dat het nu klaar is met het onderhoud aan het spoor, heeft Harro een mededeling: “Dit jaar nemen we in ieder geval station Heiloo nog onder handen, maar er is meer werk te doen. We zitten in de grootste vernieuwingsslag van het Nederlandse spoor sinds de Tweede Wereldoorlog. Ook in Noord-Holland zijn we nog niet klaar, maar we hebben de afgelopen 16 dagen wel een grote stap gezet en samen met onze aannemers, ingenieurs, bouwers en techneuten een indrukwekkende prestatie geleverd.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers