Mijlpaal in Heerhugowaard: Spoordek ligt op zijn plek
Nieuws
De bouw van de spooronderdoorgang in Heerhugowaard gaat een nieuwe fase in. In zes dagen tijd haalden ProRail en aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman het spoor en de spoordijk weg, en reden een betonnen constructie van bijna 2 miljoen kilo op zijn plek. Daarna bouwden we het spoor terug. Sinds maandag 24 maart rijden er weer treinen.
Grote mijlpaal
Het inschuiven van het spoordek is een grote mijlpaal voor het project, vertelt Marcel Martens, bouwmanager bij ProRail. “Het gaat al decennia over deze spooronderdoorgang. Nu hebben we een belangrijk moment in de bouw ervan achter de rug. Dat is heel speciaal. Voor ProRail en aannemer Mobilis-Hegeman, maar zeker ook voor de gemeente Dijk en Waard. Dat bleek ook wel, want veel mensen uit de omgeving hebben het project op de voet gevolgd. Zowel bij de bouwhekken, als via de livestreams.”
Trots
In zes dagen tijd is de klus geklaard, vertelt Frank Derlagen, hoofduitvoerder bij Mobilis-Hegeman. “We begonnen met het weghalen van het spoor en de spoordijk. Daarna hebben we ondersteuning voor het spoordek aangebracht en met damwanden het laatste stuk van de bouwkuip gecreëerd. Op vrijdag reden we het spoordek op zijn plek. Hierna bouwden we het spoor weer terug. En nu rijden de treinen over het spoordek. Een strakke planning, maar het is gelukt en daar ben ik trots op!”
De nachtelijke hinder viel uiteindelijk mee, vertelt Marcel. “Het aanbrengen van de keerwanden en het heien gingen heel voorspoedig, waardoor het grootste deel van die werkzaamheden overdag al klaar waren. Dat is voor iedereen fijn.”
Nieuwe fase
Nu het spoordek op zijn plek ligt, beginnen we aan een nieuwe fase van de werkzaamheden. Frank: “We gaan nu de tunnelbak helemaal uitgraven. Inclusief waterberging gaan we tot 10,5 meter onder NAP. Dat is een enorme klus en geeft goed aan hoe bijzonder dit project is. En goed nieuws voor de omgeving: de ergste hinder is voorbij. Ik wil iedereen, namens het project, danken voor het geduld.”
Onderdeel van meer werk
Het werk in Heerhugowaard was onderdeel van grotere werkzaamheden in de Kop van Noord-Holland. In 16 dagen werkten we aan onderhoud van spoor en bruggen en vernieuwden we station Den Helder Zuid. In Schagen vervingen we een spoorbrug voor een duiker.
Lees meer over deze werkzaamheden Lees meer over deze werkzaamheden
Meer nieuws
-
Treinverkeer in Schagen vanaf nu stiller, nieuwe duiker ligt op zijn plek
24 maart 2025
-
Bijzondere bakstenen muren in Nunspeetse onderdoorgangen
19 maart 2025
-
Onderzoek naar onderdoorgang Kloetingseweg Goes
18 maart 2025