Definitieve gunning voor onderdoorgang Wolfheze
Nieuws
De onderdoorgang in Wolfheze komt er. Het contract is in de week van 21 oktober gegund aan aannemer Van Hattum en Blankevoort. ProRail, het Rijk, de provincie Gelderland en de gemeente Renkum hebben extra geld beschikbaar gesteld voor de onderdoorgang.
Weg met de overweg
In Wolfheze vervangen we de overweg op de Wolfhezerweg door een onderdoorgang. Automobilisten, fietsers en voetganger kunnen hierdoor straks veilig onder het spoor door. Ook zorgt de tunnel voor een betere verbinding tussen Wolfheze Noord en Zuid. Het verkeer hoeft dan niet langer te wachten voor de spoorbomen. We passen ook de lay-out van de sporen aan. Zo verbeteren we de veiligheid en bereikbaarheid van Wolfheze.
Het was nog even spannend of het zou lukken. Dit project deed mee in de aanvraag voor de Europese CEF-subsidie. Ondanks de positieve beoordeling van de aanvraag, werd de subsidie niet verleend. Er waren veel positief beoordeelde aanvragen, en helaas viel Wolfheze buiten de boot. Hierna vielen de inschrijvingen voor deze aanbesteding hoger uit dan verwacht. Daardoor was er eerst onvoldoende budget om de opdracht te gunnen.
Extra budget
De samenwerkende partijen hebben met elkaar afgesproken dit financiële probleem met elkaar op te lossen. Iedereen wil dat de onderdoorgang in Wolfheze er komt. Danou Veenhof, regiodirecteur bij ProRail, laat weten blij te zijn met de oplossing en met de aannemer: “Met Van Hattum en Blankevoort aan boord kunnen we nu echt beginnen aan de onderdoorgang in Wolfheze. Daar hebben we de afgelopen tijd met de gemeente, provincie en het ministerie hard aan gewerkt. Het is fijn om te werken met partners die veiligheid net zo belangrijk vinden als wij.”
Hoe nu verder
Van Hattum en Blankevoort gaat nu aan de slag. Ze werken de planning verder uit en bereiden werkzaamheden voor. We gaan ervan uit dat de werkzaamheden volgens plan worden uitgevoerd. Johan Hekker, projectmanager bij Van Hattum en Blankevoort heeft er zin in: “Wij zien dit als een mooie klus waarin we de kans hebben om samen met onze VolkerWessels zusjes VolkerRail en Gebr. Van Kessel te werken aan de verbetering van de veiligheid en kwaliteit van de stationsomgeving Wolfheze.” De onderdoorgang is in 2027 helemaal klaar.
Beste overweg is geen overweg
Op bestaande spoorlijnen kijken we waar overwegen vervangen kunnen worden door een tunnel. Of hoe ze beter beveiligd kunnen worden. Dat doen we in overleg met de wegbeheerders. Vaak zijn dit gemeenten of provincies.
Meer nieuws
-
Passage Jonkheerpad in Oisterwijk officieel geopend
3 december 2024
-
Overweg ‘Kleine Spoorbomen’ in Hilversum wordt veiliger
29 november 2024
-
Bijgewerkt Treinen in Berghem rijden weer na botsing bij politieachtervolging
26 november 2024