Diep graafwerk voor nieuw spoor bij Zevenbergen
Nieuws
De klus zit erop. Over een lengte van 3,6 kilometer hebben we het spoor tussen Zevenbergen en Zevenbergschen Hoek (gemeente Moerdijk) vernieuwd. Het treinverkeer tussen Dordrecht en Roosendaal lag hiervoor maar liefst zestien dagen stil. Dat is een flinke tijd. Wat hebben we in die periode gedaan?
Diep de grond in
Bijzonder aan dit werk is dat we een stuk dieper de grond in zijn gegaan dan normaal. We hebben in dit gebied te maken met een ondergrond van klei. De afgelopen jaren was er veelvuldig onderhoud nodig om te zorgen dat de spoorbaan hier goed bleef liggen. Daarom is besloten om het gehele spoor te vernieuwen, en hierbij ook de ondergrond aan te passen.
Dit betekent diep graafwerk. Over 3,6 kilometer hebben we een gat van 1,75 meter gegraven. Dit hebben we opgevuld met speciaal zand, zogenaamd OVS zand. Dit zand heeft bijzonder grove korrels, dat ervoor zorgt dat water beter doorstroomt in de ondergrond. Ook hebben we een drainagesysteem aangelegd.
De werkzaamheden
De werkzaamheden zijn goed verlopen. Projectmanager Marco Verkuil: “Dit project lijkt het een simpele klus: we halen klei eruit en plaatsen zand terug. Maar de hoeveelheden zijn echt enorm. Dat wisten we natuurlijk voorafgaand. Maar als je op het werk in uitvoering staat dan besef je het pas goed.” Ook was het even spannend of het weer nog in de weg zou zitten bij de uitvoering. Regen veroorzaakt immers grote problemen bij diep graafwerk. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen. En met de gekozen oplossing, OVS zand, is Marco blij. “Een goede keuze om hierin te investeren om de ondergrond voor dit deel spoor stabiel te krijgen.”
Bas Mutsaers, bouwmanager, vertelt: “Mij is bijgebleven dat we tijdens het project uitgebreid hebben samengewerkt als projectteam intern, maar ook met ingenieursbureau Movares en aannemer Strukton. In deze samenwerking hebben we altijd ons gezond verstand gebruikt en het doel voor ogen gehouden: een goede onderbaan achterlaten en de risico’s tijdens de uitvoering beperken. Dit is door de goede samenwerking gelukt.”
Een goede keuze: investeren in het stabieler krijgen van de ondergrond voor dit deel spoor.
Werk met veel impact
Als je het hebt over het aan- en afvoeren van 90.000 kubieke meter grond, dan heb je het over veel vrachtverkeer. Om een olympische vergelijking te geven, dat betekent in totaal de inhoud van 36 zwembaden van 50 meter lang vervoeren. Dit hebben we gedaan met 5700 transporten van vrachtwagens. En dit moest gebeuren in een landelijk gebied, waarin het spoor niet makkelijk bereikbaar was.
Een enorme uitdaging voor het project en beproeving voor de omwonenden in de omgeving. Maar door het werk nu in één keer goed aan te pakken, voorkomen we dat we de komende jaren bezig blijven met tussentijdse herstelwerkzaamheden. We verwachten dat het spoor er voor vele jaren weer goed bij ligt. Hiermee maken we ook dit weer een duurzamer spoor.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Nieuw jaar, nieuwe werkzaamheden Schiphol
2 januari 2024
-
'Nieuwe’ wissels in Amsterdam komen uit Eindhoven
12 juli 2022
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024