Minder treinen door personeelstekort verkeersleidingspost
Nieuws
Door onderbezetting op de verkeersleidingpost Utrecht rijden er dinsdag 13 juli tussen 15.00 uur en 23.00 uur minder intercity’s tussen Amersfoort en Amsterdam en tussen Amersfoort en Deventer. Tussen Utrecht en Amersfoort rijden ook minder intercity’s: vier in plaats van zes per uur.
Check een reisplanner
De onderbezetting is het gevolg van personeelstekort op de verkeersleidingposten van ProRail. Eerder dit jaar vielen ook treinen uit door onderbezetting. Bij onderbezetting moeten we ervoor kiezen om minder treinen te laten rijden, omdat er onvoldoende collega’s zijn die de veiligheid bij normale drukte kunnen waarborgen. De roosterdruk is bij onze posten zo hoog dat een enkele afmelding tot gevolg kan hebben dat we hiertoe moeten besluiten.
We vinden dit erg vervelend voor reizigers. Dankzij betrokken en flexibele collega’s op de verkeersleidingsposten lukt het ons bijna altijd om alle diensten te bezetten.
Maatregelen op de korte termijn
We proberen de problemen zo veel mogelijk te beperken en zo mogelijk structureel op te lossen.
Op de korte termijn bekijken we nu continu vanuit landelijk perspectief waar een mogelijk tekort aan personeel dreigt, zodat we dit met personeel van verkeersleidingsposten waar de bezetting wel goed is zoveel mogelijk kunnen opvangen. Dit is echter niet altijd mogelijk, omdat een treinverkeersleider specialistische kennis moet hebben van het spoortraject dat hij of zij ‘bedient’. Ook snappen we dat niet iedereen dit praktisch kan regelen door bijvoorbeeld een fikse toename van de reistijd;
ProRail probeert recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken tijdelijk weer in dienst te kunnen laten komen op locaties waar dat hard nodig is.
Maatregelen voor de langere termijn
ProRail blijft flink investeren in wervingscampagnes om nieuwe treinverkeersleiders aan te trekken. Zo is het werving- en selectiebudget in 2021 ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog om meer potentiële nieuwe medewerkers te interesseren.
Mede door de extra investeringen is sinds 2018 het aantal opgeleide treinverkeersleiders die instromen verdrievoudigd.
We houden de opleiding voortdurend tegen het licht om te zien of we ervoor kunnen zorgen dat we aankomende medewerkers nog beter kunnen opleiden, zodat de slagingskans wordt vergroot.
Kijk ook bij
Meer nieuws
-
Ook ProRail mogelijk geraakt door datalek
31 maart 2023
-
Personeelstekort leidt tot minder treinen op enkele trajecten
17 juni 2022
-
Geen treinverkeer op drie trajecten
29 juli 2021