Dit gebeurt er tussen Lelystad en Dronten
Nieuws
De verwachting is dat medio december weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Wat doet ProRail in de tussentijd om het spoor te repareren in Swifterbant en omstreken?
Mensen, materieel en materiaal
De schade is het gevolg van het TenneT-incident dat op vrijdag 2 september nabij Swifterbant plaatsvond. Hierbij is de hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding gekomen en heeft voor overslag gezorgd. Eerder werd al duidelijk dat het repareren van alle schade naar verwachting tot medio december gaat duren.
De eerste weken na het incident zijn nodig geweest om de schade in kaart te brengen en plannen te maken over het herstel. Drie zaken zijn belangrijk: mensen, materieel en materialen. Al deze zaken zijn nodig om het herstel succesvol te laten verlopen. Op dit moment is er een tekort aan zowel personeel, als aan materialen. Dit blijft een uitdaging.
100 kilometer kabel, 300 relais
Er is veel techniek nodig om een trein van A naar B te laten rijden. Aan al deze systemen is fikse schade. Denk hierbij aan de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen.
De grootte van de schade wordt duidelijk als we kijken naar de kabels die vervangen moeten worden. In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten.
Hetzelfde geldt voor de relais. Dit zijn een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom en zo daadwerkelijk bediend worden. In totaal worden er meer 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.
ICT en telecom hersteld
De ICT- en telecomsystemen zijn inmiddels volledig gecontroleerd en hersteld. Ook de eerste schade aan de bovenleidingkabels is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen is er nog werk nodig: verschillende draagarmen moeten nog vervangen worden. Ook worden de spoorstaven over een stuk van twaalf meter vernieuwd.
Creatief proces
Het blijft een uitdaging om alle materialen op tijd te krijgen. Er worden dan ook creatieve manieren gezocht om toch alle onderdelen zo snel mogelijk te ontvangen. Zo gebruiken we naast de reguliere leveranciers ook storingsvoorraden, lenen we materialen bij andere aannemers, hergebruiken we materialen, of gebruiken we spullen van andere projecten. Op die manier helpt de hele spoorbranche om de trein tussen Lelystad en Dronten zo snel mogelijk weer te laten rijden.
Grote schade
Vrijdag 2 september, rond 15.00 uur, belandde een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT op de bovenleiding in de buurt van Swifterbant. De kortsluiting die daarop volgde zorgde voor grote schade aan de infrastructuur.
Meer nieuws
-
Eerste fase vrije kruising Amsterdamse Dijksgracht klaar
28 november 2024
-
Spoorvernieuwing in Coevorden in volle gang
26 november 2024
-
Spoorwerk tussen Leiden en Alphen
26 november 2024