Draad op De Vork
Nieuws
Het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren krijgt steeds meer vorm. Daar waar vorig jaar vooral nog zand lag, ligt het nu grotendeels vol met sporen en staan zo’n 40 bovenleidingsportalen. Op dit moment is Strukton bezig om de bovenleidingsdraden hieraan op te hangen.
Op het twee kilometer lange opstelterrein, met op het breedste stuk 15 sporen naast elkaar, liggen bijna alle rails inmiddels op z’n plek. Op het deel waar straks de treinen van NS gaan parkeren en worden schoongemaakt komt bovenleiding. De bovenleidingsportalen staan er al. Een bovenleidingsportaal bestaat uit twee of meerdere dragende palen met daarover een horizontale balk waar de bovenleidingsdraad aan opgehangen wordt. Een hele operatie, het betreft namelijk voor een groot deel handwerk.
Afrollen en monteren
Hans Heuschen, uitvoerder bij Strukton is verantwoordelijk voor de bouw van de bovenleiding op het opstelterrein. De vakman, met al 38 jaar ervaring op het gebied van bovenleiding, vertelt: “Het is vooral meters maken. De draagkabels van de bovenleiding komen op haspels aan op de bouwplaats. We zetten de haspel in een haspelbok bij het beginpunt en dan kan het afrollen beginnen. We pakken het uiteinde van de draad, leggen deze over de eerste balk en gaan zo van portaal naar portaal. Bij de laatste maken we de draad vast. Na het afrollen maken we de draad pas vast aan het portaal bij het beginpunt, daar waar de haspel staat. Met een trekspanningmeter brengen we de draden dan op juiste trekspanning. De draden monteren we vervolgens per portaal af door ze in de zogenaamde draagkabelblokken vast te maken die aan de balken gemonteerd zijn.
Met alleen een draagdraad ben je er niet. Daaronder komen de rijdraden te hangen, daar waar de trein daadwerkelijk zijn stroom van aftapt. “Wanneer de draagkabels er hangen kunnen we aan de slag met de rijdraden ophangen. Voordat er een trein onderdoor kan rijden moeten we nog heel wat doen, maar eind van dit jaar verwacht ik alles onder de draad te hebben”, vertelt Hans.
Werkzaamheden komende maanden
De komende maanden wordt er niet alleen gewerkt aan de bovenleiding op de Vork. Tot dat het nieuwe opstelterrein in de zomer van 2020 in gebruik kan worden genomen moet er nog meer gebeuren. Zo worden er nog sporen gebouwd op het deel waar straks de regionale treinen komen te staan. Verder komt er nog een tankplaat en een voorziening om treinen te wassen. De werkzaamheden zijn ook live te volgen via de webcam.
Meer nieuws
-
Innovatieve spoorconstructie voor Schipholspoortunnel
21 maart 2023
-
Spoorvernieuwing Sittard - Maastricht
6 augustus 2020
-
Spoorvernieuwing tussen Tilburg en Eindhoven
6 augustus 2020