Innovatieve spoorconstructie voor Schipholspoortunnel

Nieuws

21 maart 2023

Een uitdaging in de oude Schipholspoortunnel leidt tot de ontwikkeling van een innovatieve spoorconstructie. Het spoor bij station Schiphol Airport moet namelijk verhoogd worden, maar dat lukt niet met het traditionele blokkenspoor. ProRail en partners ontwikkelden het prefab balken- en platenspoor: een spoor met een langere levensduur dat minder onderhoud nodig heeft.

Traditioneel spoor vervangen

Het afgelopen halfjaar is er hard gewerkt in de Schipholspoortunnel voor het project Groot Onderhoud Schiphol. Een megaklus waar jaren voorbereiding aan voorafging. Naast al die voorbereidingen en de werkzaamheden werkten ProRail, bouwcombinatie SVS (Strukton Volker Schiphol), De Wilde Spoorwegbouw en diverse onderaannemers de afgelopen twee jaar ook aan een innovatieve spoorconstructie die het traditionele blokkenspoor in de spoortunnel moet vervangen.

  • Een proefinbouw wordt in de oude Schipholspoortunnel geplaatst.
  • Een proefinbouw wordt in de oude Schipholspoortunnel geplaatst.
  • Een proefinbouw wordt in de oude Schipholspoortunnel geplaatst.

Duurzame oplossing

Om de in- en uitstap voor reizigers makkelijker te maken, moeten de sporen bij station Schiphol Airport verhoogd worden. En dat lukt niet met het blokkenspoor. Het spoor in de tunnel was aan vervanging toe, maar kwam met de traditionele oplossing te laag te liggen. We moesten dus op zoek naar een nieuwe, duurzame oplossing: het prefab balken- en platenspoor.

Deze heeft een langere levensduur, waardoor er in de toekomst minder onderhoud nodig is: van 25 naar wel 60 jaar.

Verschillende proeven

Maatvoerders bootsten in Vianen de exacte maatvoering van de tunnel na. Op die manier kon De Wilde Spoorwegbouw daar afgelopen maand al diverse tunnelsegmenten voorbouwen. Die segmenten passen straks precies in de tunnel. Afgelopen weekend is er een proefinbouw in de oude Schipholspoortunnel geplaatst. Zo testen we de werkmethodiek.

Toekomst

Begin oktober bouwen we 1000 meter van deze innovatieve spoorconstructie in de oude Schipholspoortunnel. Op een later moment volgt nog eens 5000 meter. Het ontwerp is goedgekeurd door ProRail Assetmanagement en gaat in de toekomst vaker ingebouwd worden in spoortunnels.

Groot onderhoud Schiphol

ProRail werkt aan een blijvende goede verbinding van en naar Schiphol. Hiervoor is intensief onderhoud nodig. In de periode 2022-2028 vinden er grootschalige vernieuwingswerkzaamheden plaats op Schiphol tussen Riekerpolder, Schiphol en Hoofddorp opstelterrein.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers