Duurzaam hergebruik Nijmeegse sporen
Nieuws
ProRail verbindt, verbetert en verduurzaamt. Als spoorbeheerder kijken we graag hoe het nóg duurzamer kan. Waar mogelijk bouwen we circulair aan het spoor. Dit betekent dat we bestaand materiaal op andere locaties hergebruiken zoals dat recentelijk in Nijmegen is gedaan.
Slim hergebruik of schenking
Bij spoorwerkzaamheden laten we zo min mogelijk nieuw materiaal produceren en willen we bestaand materiaal slim hergebruiken. We gebruiken spooronderdelen zoals rails en dwarsliggers, die op andere plekken niet meer nodig zijn. Hierdoor gaat bestaand materiaal niet verloren en krijgt het een mooie nieuwe bestemming. En als ProRail het zelf niet kan hergebruiken, is er nog een optie zoals dat recentelijk in Nijmegen is toegepast.
Tegenwoordig is er bij ProRail een ‘coördinator hergebruik derden’. Een soort ‘materiaalmakelaar’, die zorgt dat spooronderdelen die niet meer door ProRail gebruikt worden, geschonken worden aan railmusea of opleidingscentra die daar nog een bestemming voor hebben. De materiaalmakelaar heeft zijn rol waargemaakt bij het project in Nijmegen, omdat hier grote hoeveelheden spooronderdelen vrijkwamen.
Nijmegen
In Nijmegen ter hoogte van de wijk Wolfskuil ligt een oud opstelterrein voor treinen. Over enkele jaren wordt dit terrein opnieuw ingericht. Afgelopen zomer zijn circa elf kilometer oude rails, diverse oude wissels, tientallen stootjukken en bevestigingsmiddelen verwijderd en geschonken aan railmusea met een eigen spoorlijn.
Oude rails uit 1928 gaan een ‘nieuw’ leven tegemoet als vervanger van nog oudere rails op oude lokaalspoorlijntjes of als uitbreiding op de reeds aanwezige infra. Hiermee onderhoudt ProRail ook de cultuurhistorie en museumlijnen met behoud van erfgoed. Zo heeft de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik 3,5 kilometer oude rails gekregen en daar waren ze erg blij mee.
Slim transport goed voor onze omgeving
Om ook het transport van het oude spoormateriaal zoveel mogelijk CO2-neutraal te maken, is gebruik gemaakt van het spoor. Via spooraannemer Strukton zijn er platte wagens geregeld, waarop de op maat geslepen rails is gelegd. Met de elektrische locomotief zijn de wagons naar een tweetal museumlijnen gebracht, waarbij een historische locomotief uit 1954 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel het voor- en natransport voor haar rekening nam in onder andere Nijmegen en Hoorn.
Door gebruik te maken van de trein als vervoersmiddel, is het mogelijk om 60 meter lange rails te vervoeren, die anders in kleinere afmetingen per vrachtwagen getransporteerd hadden moeten worden. Dit bespaarde tientallen vrachtwagens die niet in de omgeving van Wolfskuil en door het centrum van Nijmegen hoefden te rijden. Wat ProRail betreft zal slim transport per trein - daar waar het kan - vaker gebeuren.
Een beter milieu
Waar we het allemaal voor doen? Voor een beter milieu natuurlijk, omdat ProRail Verduurzaamt. We willen daarom minimaal beslag leggen op grondstoffen. Om het wat tastbaarder te maken: ProRail wil dat in 2030 de helft van het gebruikte materiaal hergebruikt wordt is. Daar is dit project in Nijmegen een mooi voorbeeld van.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bacterie maakt beton van tunnel Rijen ‘zelfhelend’
16 juli 2024