Een spannende achttiendaagse treinvrije periode
Nieuws
Deze zomer rijden er achttien dagen minder treinen tussen Zevenaar, Didam en Wehl. In die periode moeten alle geplande werkzaamheden plaatsvinden. Marco Verkuil, bouwmanager bij ProRail: ‘Spannend, want je weet nooit precies wat er gaat gebeuren. Mogelijk vinden we weer explosieven of krijgen we te maken met een dag noodweer.’
Het moet nu gebeuren
‘Het project Spoorverbetering Zevenaar-Didam-Wehl wordt in een jaar uitgevoerd; de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam, een hogere snelheid tussen Zevenaar en Wehl en een spoorvernieuwing tussen Didam en Wehl. We hebben goede ideeën, het is allemaal uitgedacht en uitgerekend en er zijn plannen gemaakt. De voorbereidende werkzaamheden zijn gedaan. Met veel ervaren mensen hebben we alles uitgedokterd. Maar in die achttien dagen deze zomer moet het daadwerkelijk gaan gebeuren en je weet nooit wat je tegenkomt. Dat maakt het spannend.’
Bommen, meerdere partijen en het weer
‘Tussen de Babberichseweg en Zevenaar is een aantal bommen gevonden. Als we er nog eentje vinden deze zomer, kan dat de hele planning in de war schoppen. Voor de zekerheid hebben we de oorspronkelijke zestiendaagse periode daarom verlengd met twee dagen. Daarnaast werken we met meerdere bedrijven en leveranciers. Die moeten allemaal goed op elkaar aansluiten. Ook zitten we midden in de bouwvak. Mochten we een nieuwe leverancier nodig hebben, dan is de kans groot dat die firma gesloten is. Een andere onzekere factor is het weer. Als het twee weken lang 35 graden is, helpt dat niet. Ook heb ik wel eens meegemaakt, dat we een dag noodweer hadden. Dat kost een dag. Als het onweert, kun je buiten niets doen, dan houdt het op.’
Rekening houden met bewoners
‘Er wordt continu gewerkt, dag en nacht. Dat gaan mensen wel zien en merken. Als er ’s nachts met een lawaaierige machine gewerkt wordt, is daar meestal wel begrip voor. Waar we bij alle bedrijven op aandringen die meewerken bij dit project is dat ze zich bewust zijn van de buurt. Dat betekent: geen radio’s aan, auto’s niet stationair laten draaien en niet gillen of smijten met bouwhekken. Als mensen toch overlast ervaren, dan horen wij het graag. Soms is het maar een klein dingetje dat we zo kunnen oplossen.’
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024