Een stevige fundering voor station Groningen
Nieuws
Vanaf maandag 28 oktober start het heien van 400 betonpalen in het stationsgebied Groningen. Strukton gaat aan de slag met de scheidingswand tussen het spoor- en busverkeer. Ook maakt de aannemer de toekomstige voorgevel van het nieuwe station aan de kant van het Zuidplein.
Fundering
De betonpalen zijn nodig voor de fundering van de scheidingswand en de toekomstige voorgevel. De werkzaamheden starten in oktober en duren drie weken, tot half november. De wand voorkomt dat er mensen op het spoor terecht komen vanaf het busplatform. Daarnaast zorgt de wand ervoor dat er bussen niet op het spoor terecht komen en treinen niet op het busplatform. De heiwerkzaamheden starten aan de westkant van het nieuwe station nabij het Emmaviaduct. Er wordt gewerkt van west naar oost.
Omgeving
De heiwerkzaamheden zorgen voor trillings- en geluidshinder. De palen worden 'stampend' op diepte gebracht. Omwonenden hebben hierover een brief ontvangen. De palen worden aangebracht van 28 oktober tot en met 15 november. We werken van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur. In het weekend worden er geen heiwerkzaamheden uitgevoerd.
Groningen Spoorzone
Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer. Dit brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee.
Lees hoe we hiermee omgaan →
Meer nieuws
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024
-
Perrons station Hoorn Kersenboogerd krijgen opknapbeurt
21 oktober 2024