Een stevige fundering voor station Groningen

Nieuws

17 oktober 2024

Vanaf maandag 28 oktober start het heien van 400 betonpalen in het stationsgebied Groningen. Strukton gaat aan de slag met de scheidingswand tussen het spoor- en busverkeer. Ook maakt de aannemer de toekomstige voorgevel van het nieuwe station aan de kant van het Zuidplein.

Fundering

De betonpalen zijn nodig voor de fundering van de scheidingswand en de toekomstige voorgevel. De werkzaamheden starten in oktober en duren drie weken, tot half november. De wand voorkomt dat er mensen op het spoor terecht komen vanaf het busplatform. Daarnaast zorgt de wand ervoor dat er bussen niet op het spoor terecht komen en treinen niet op het busplatform. De heiwerkzaamheden starten aan de westkant van het nieuwe station nabij het Emmaviaduct. Er wordt gewerkt van west naar oost.

Omgeving

De heiwerkzaamheden zorgen voor trillings- en geluidshinder. De palen worden 'stampend' op diepte gebracht. Omwonenden hebben hierover een brief ontvangen. De palen worden aangebracht van 28 oktober tot en met 15 november. We werken van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur. In het weekend worden er geen heiwerkzaamheden uitgevoerd.

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer. Dit brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee.
Lees hoe we hiermee omgaan

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers