Een treinvrije periode van 28,5 dag; hoe bereid je dat voor?
Nieuws
We gaan in het project Groningen Spoorzone grootschalig aan de slag met het spoor. Zo komt er een nieuw spoor en wordt bestaand spoor vernieuwd. Omdat we aan de sporen én het beveiligingssysteem werken, kunnen er geen treinen rijden. Bovendien is het veiliger werken wanneer er geen treinverkeer is. Daarom hebben we tijdens deze werkzaamheden een zogenoemde treinvrije periode.
Geen treinen
Die treinvije periode is van woensdag 6 mei tot en met woensdag 3 juni. Een maand lang rijden er geen treinen tussen de stations Groningen en Assen, Weener en Veendam. We werken dan tussen station Groningen en De Vork in Haren. Maar hoe bereid je zo’n treinvrije periode, een langdurige buitendienststelling van het spoor, nou voor?
Anderhalf jaar
Dat is echt een project van de lange adem, vertelt projectcoördinator Jan Schenkel van Strukton. Maar liefst anderhalf jaar heeft het geduurd om deze grote treinvrije periode voor te bereiden. "In oktober 2018 kwamen we voor het eerst met het team bij elkaar", zegt Jan. "Samen met ProRail en de vervoerders zijn we toen gestart met het maken van een gedetailleerde planning."
28,5 dag
Een voorbereiding van anderhalf jaar lijkt misschien lang, maar bij zo'n grote buitendienststelling komt enorm veel kijken. Zo moet je eerst bepalen wat je aan doorlooptijd nodig hebt, oftewel: welke tijd is er nodig om het werk te kunnen uitvoeren? Jan: "Met het oog op de treinreizigers wil je de treinvrije periode natuurlijk zo kort mogelijk houden. Uiteindelijk zijn we op 28,5 dag uitgekomen, waarin we alle werkzaamheden moesten inpassen." Zo'n planning tot stand brengen is nog best een hele puzzel, vertelt de projectcoördinator. "We hebben te maken met maar liefst negen verschillende disciplines die straks aan het werk gaan. Elke discipline heeft zijn eigen planning en werkzaamheden, maar die moeten wel met elkaar stroken. Ik maak er één geheel van en zorg ervoor dat alles volgens de planning verloopt."
Mensen en materialen
En dan ben je er nog niet. Ook moest bepaald worden hoeveel mensen en middelen er nodig zijn. En dat zijn er nogal wat. Zo zijn er rond de 8000 diensten gepland om de werkzaamheden uit te voeren en er zijn zo’n 1000 verschillende machines nodig. En die machines en materialen moeten ook op het juiste moment worden besteld. Daarnaast hoort het regelen van de opslag van materialen in bouwdepots en de nodige vergunning ook bij de voorbereidingen. Dit alles resulteerde uiteindelijk in een detailplanning.
Invloed corona
Helaas brak voor de uitvoeringsfase de coronacrisis uit. Welke invloed die zal hebben op de werkzaamheden is volgens Jan nog lastig te zeggen. Jan: "We hebben onderzocht welke activiteiten anders moeten door corona. Neem bijvoorbeeld het werk aan een bovenleiding. Dat wordt normaal gesproken met een hoogwerker uitgevoerd, waarop twee mensen staan. Nu kan er slechts één persoon op de hoogwerker, maar dat betekent wel dat er een tweede hoogwerker bij moet komen. Er moet dus extra materieel ingezet worden."
Teamprestatie
Toch is er alle vertrouwen in een goede afloop. Jan: "We hebben met het plan een hele solide basis om het werk goed te kunnen uitvoeren. Eventuele kleine vertraging kunnen we gelukkig opvangen, omdat we tijdbuffers hebben ingebouwd. Daarnaast is het team waarmee we werken gewoon heel positief, dat werkt erg prettig. Als we straks alle werkzaamheden hebben volbracht ondanks corona, mogen we extra trots zijn op deze teamprestatie."
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024