ERTMS: Aanbesteding Kijfhoek – Belgische grens van start
Nieuws
De aanbesteding voor de realisatie van het project ERTMS Kijfhoek-Belgische grens (EKB) is woensdag 20 december gepubliceerd op TenderNed. ProRail zoekt een aannemer die de infrastructuur voor ERTMS op het baanvak kan realiseren. Ook vervangen we het huidig treindetectiesysteem voor GAST-ERTMS assentellers en wordt er een nieuw voedingssysteem gerealiseerd. De bouw op het baanvak start in 2025.
Nauwe samenwerking vereist
Voor het slagen van dit project is een nauwe samenwerking tussen aannemer, ingenieursbureaus, ProRail en andere partijen essentieel. In 2021 is gestart met de kennisalliantie EKB, een nieuwe vorm van samenwerking tussen erkende ingenieursbureaus. De kennisalliantie heeft inmiddels ontwerpen opgeleverd die de basis vormen voor de realisatie van EKB. De aannemer die de opdracht krijgt wordt toegevoegd aan dit samenwerkingsverband. Door samen op te trekken kunnen risico’s zo goed mogelijk worden beheerst.
Grootste klus ooit
Er zijn veel nieuwe componenten nodig die nog in ontwikkeling zijn. Denk aan bijvoorbeeld het digitale CSS-systeem van systeemleverancier Thales. Veel ICT-systemen moeten worden aangepast en de vervoerders moeten beschikken over geschikte treinen. De invoering van ERTMS is één van de grootste klussen ooit.
Wat is ERTMS?
Europese standaard ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System, dé Europese standaard voor treinbeveiliging. ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor. Het vervangt op termijn de huidige treinbeveiligingsinstallatie.
Meer nieuws
-
Treinbeveiligingssysteem ERTMS naar datacenters: “Echt een grote stap”
7 november 2024
-
ERTMS: aanbesteding twee Friese baanvakken van start
15 oktober 2024
-
Zeeuwse Lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS
3 oktober 2024