Treinbeveiligingssysteem ERTMS naar datacenters: “Echt een grote stap”
Nieuws
In het Nationaal Datacenter werd dinsdag 5 november op feestelijke wijze aandacht besteed aan de installatie van centrale ERTMS-computers in datacenters. Dat is best een mijlpaal, vertellen Kees Goossen en Robin van Keulen.
Oude situatie
ICT-architect Kees vertelt hoe deze nieuwe situatie verschilt van de oude. “Tegenwoordig plaatsen we de centrale delen van het treinbeveiligingssysteem (Central Safety System) niet meer langs de spoorlijn in een relaishuis. Dat kan omdat de technologie het mogelijk maakt de centrale CSS-delen op afstand te zetten. Een datacenter zorgt altijd voor uiterst betrouwbare energievoorziening en koeling. ERTMS gaat landelijk worden uitgerold, vanuit twee ProRail-datacenters. De opstelling van de CSS-systemen in de datacenters hebben we schaalbaar ontworpen en daarmee zijn we helemaal voorbereid op de uitrol.”
Gescheiden ruimtes, maar wel te koppelen
Robin, projectmanager ICT, vertelt: “Bert Kleinmeijer, teamleider IVE (ICT voor ERTMS), concludeerde op gegeven moment dat er ruimte voor ERTMS moest komen. Er is toen een project gestart dat 28 kasten heeft gebouwd in datacenters in Amsterdam en Rotterdam. Daar hadden we al ruimtes voor ICT en GSMR en nu ook specifiek voor ERTMS. Zo zijn we qua ruimtes wel gescheiden van elkaar, maar wel makkelijk te koppelen. Wanneer het eerste baanvak gereed is, zijn wij daar op deze manier op voorbereid.”
Robin is trots op deze prestatie: “Dit is weer een zichtbaar opgeleverd ICT-project, echt een mooie mijlpaal. Het is een zwaar, lang programma, maar ook een hele grote stap voor ProRail. We gaan in Nederland steeds meer ICT-gestuurd rijden, via applicaties en computersystemen. Daardoor kunnen we als ProRail de relaissystemen stap voor stap uitfaseren.”
Feestelijk moment
Afgelopen dinsdag was de informele overdracht tussen ERTMS en ICT. Hierbij gaven Bert Kleinmeijer en Chris Verstegen, programmamanager implementatie ERTMS, het stokje figuurlijk over aan Addy de Wit, manager ICT-I&O. Tot grote tevredenheid van Bert, die aan de wieg stond van veel ERTMS-projecten voor ICT.
Het digitale spoorplatform
ProRail vervangt de komende jaren het huidige treinbeveiligingssysteem ATB door ERTMS. De afkorting ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. ERTMS is hét digitale spoorplatform van de toekomst.
Meer nieuws
-
ERTMS: aanbesteding twee Friese baanvakken van start
15 oktober 2024
-
Zeeuwse Lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS
3 oktober 2024
-
Royal HaskoningDHV aan boord voor aanpassingen MerwedeLingelijn
19 augustus 2024