ERTMS: aanbesteding twee Friese baanvakken van start
Nieuws
De aanbesteding voor de realisatie van ERTMS op twee Friese baanvakken is dinsdag 15 oktober 2024 gepubliceerd op TenderNed. ProRail zoekt een aannemer die de infrastructuur voor ERTMS kan aanpassen op de baanvakken Harlingen Haven - Leeuwarden en Leeuwarden - Stavoren. De bouw start naar verwachting in 2025.
Noordelijke lijnen
De komende jaren rollen we in heel Nederland de nieuwste versie van ERTMS uit. De baanvakken in Friesland zijn de eerste trajecten waar ProRail en Arriva het nieuwe systeem gaan testen en gebruiken. De twee baanvakken zijn onderdeel van het project ERTMS Noordelijke Lijnen (ENL), dat in totaal acht baanvakken in de provincies Groningen en Friesland omvat. De baanvakken Harlingen Haven – Leeuwarden en Leeuwarden – Stavoren moeten in 2027 gereed zijn.
Waarom ERTMS?
ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de treinbeveiligingstechniek van de toekomst. De techniek en communicatie rond het spoor veranderen. Dat komt omdat veel bestaande systemen aan vernieuwing en modernisering toe zijn. Met ERTMS gaan we in het spoor én in de trein van analoog naar digitaal.
Dat is noodzakelijk om ons spoornetwerk ook in de toekomst optimaal te kunnen benutten. De invoering van ERTMS is onderdeel van ProRail’s Visie op Digitalisering en kent veel raakvlakken en stakeholders. Verschillende partijen in de sector werken aan het ombouwen van treinen en infrastructuur, het ontwikkelen van systemen en het opleiden van personeel.
Het programma
ProRail vervangt de komende jaren het huidige treinbeveiligingssysteem ATB door ERTMS. De afkorting ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System en is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing.
Meer nieuws
-
Treinbeveiligingssysteem ERTMS naar datacenters: “Echt een grote stap”
7 november 2024
-
Zeeuwse Lijn nieuwe locatie proefbaanvak ERTMS
3 oktober 2024
-
Royal HaskoningDHV aan boord voor aanpassingen MerwedeLingelijn
19 augustus 2024