Europees jaar van het Spoor
Nieuws
Het jaar 2021 is door de Europese Unie uitgeroepen tot Jaar van het Spoor. Het hele jaar door zullen er in heel Europa (online) evenementen en initiatieven plaatsvinden om het aandeel mensen en goederen dat zich per spoor verplaatst te vergroten. Dit is een van de doelstellingen van de Europese Green Deal.
Meer nachttreinen en goederenvervoer
Vervoer per trein is namelijk milieuvriendelijk, comfortabel en veilig. Het krijgt daarom een grote rol in de inspanningen van de EU om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn. Het Europees jaar van het Spoor is bedoeld om de trein te promoten als een duurzaam vervoersmiddel. “Regeringen en treinbedrijven moeten goederenvervoer stimuleren, weer meer nachttreinen laten rijden en verlaten spoorlijnen weer optuigen”, aldus Karima Delli, voorzitter van de transportcommissie van het Europees Parlement.
Het spoor als duurzame mobiliteit
ProRail is erg blij met deze Europese erkenning van het duurzame belang van het spoor. Het komende Europese jaar van het Spoor werken we onverminderd hard door aan initiatieven en projecten die meer treinverkeer mogelijk maken, zowel binnen Nederland als internationaal en zowel voor reizigers als voor goederen.
Samen met de Nederlandse spoorsector en internationale partners zullen we in 2021 het spoor als duurzame mobiliteit extra onder de aandacht brengen. Wanneer er na de coronacrisis weer ‘onbegrensd’ gereisd kan worden, kunnen we reizigers en vervoerders overtuigen om te kiezen voor een duurzaam alternatief. Hou onze website en sociale mediakanalen in de gaten voor meer informatie en events rond het Europees Jaar van het Spoor.
Regeringen en treinbedrijven moeten goederenvervoer stimuleren, weer meer nachttreinen laten rijden en verlaten spoorlijnen weer optuigen.
Enorme CO2-besparing
Een kwart van de broeikasgasemissies van de Unie is toe te schrijven aan vervoer, en dat aandeel blijft groeien. Om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te worden, zoals de Europese Green Deal en de Europese Raad beogen, moet die uitstoot met negentig procent dalen. Bij een treinreis wordt veel minder CO2 uitgestoten dan bij een soortgelijke reis over de weg of door de lucht.
Uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail begin 2020 liet uitvoeren blijkt dat er maar liefst twee tot acht miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa vaker voor de trein kiezen dan voor het vliegtuig. Ter vergelijking: alleen in Nederland al zorgt de totale mobiliteit van alle vervoersmiddelen voor zo’n 5,6 miljoen ton CO2-uitstoot.
Actieagenda Trein en Luchtvaart
In Nederland werkt ProRail samen met NS, Schiphol, KLM en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de internationale trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor korte vluchten. Hoe we dat willen doen, staat in onze Actieagenda Trein en Luchtvaart die eind november naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Projecten in 2021
Ook in het nieuwe jaar gaan we bezig met grote projecten over het hele land. In Alkmaar wordt er verder gegaan met de grootschalige verbouwing van Station Alkmaar Noord. Ook in Emmen, Almere, Geldermalsen en Tilburg wordt er gewerkt aan de verbetering en vernieuwing van stations en sporen. Door Spoorplan Noord-Nederland wordt er bovendien in het noorden op allerlei plekken gewerkt aan de verbetering van het spoorverkeer.
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024