Experimenten met lage geluidsschermen positief
Nieuws
De toepassing van lage geluidsschermen is weer een stapje dichterbij na twee succesvolle proeven in Hilversum en Susteren. Hier staan innovatieve schermen die niet hoger zijn dan een meter tot anderhalf. In beide gevallen zorgen ze voor een geluidsvermindering van circa 5 dB.
Om geluidsoverlast van het spoor tegen te gaan werkt ProRail aan stillere sporen en stillere treinen. Daar waar wetgeving vereist dat we geluidmaatregelen moeten treffen, plaatsen we raildempers of schermen langs het spoor. Maar omwonenden zijn daar lang niet altijd blij mee omdat het hun uitzicht kan ontnemen. Daarom onderzoekt ProRail samen met gespecialiseerde bedrijven of het mogelijk is om met lagere geluidsschermen zo veel mogelijk geluid tegen te houden.
Minischermen
In Hilversum heeft ProRail een proefopstelling met zogeheten “minischermen”. Dit zijn lage geluidsschermpjes die heel dicht op het spoor worden geplaatst. Als het gaat om geluidsreductie zijn de resulaten positief. Wel wordt er nog nader onderzoek gedaan naar de inpasbaarheid van deze schermen voor wat betreft het dagelijks onderhoud, maar ook als het gaat om veiligheid; denk daarbij bijvoorbeeld aan vluchtroutes in geval van calamiteiten.
Geluiddiffractor
In het Limburgse Susteren is de afgelopen maanden geëxperimenteerd met een zogeheten geluiddifractor. Dit is een stalen bak van een meter breed met 25 sleuven in oplopende diepte. De gleuven buigen de geluidsgolven af naar boven. Geluidsmetingen wijzen uit dat de diffractor zorgt van een reductie van 5 dB.
Hoe nu verder?
Nog steeds reduceren hoge schermen meer geluid dan lage schermen. Ter vergelijking een geluidsscherm van 4 meter hoog kan zorgen voor een vermindering van 15 dB op een woning. De lagere schermen verminderen het geluid met gemiddeld 5 dB, maar op sommige locaties kan dit voldoende zijn. Daarom wil ProRail samen met Rijkswaterstaat verder in overleg met het Ministerie van IenW en het RIVM over de vraag of we deze twee type schermen als maatregel kunnen opnemen in de bestaande wet- en regelgeving.
Meer nieuws
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024
-
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute
5 december 2024