Feestelijke opening De Vijf Eikentunnel in Rijen
Nieuws
De Vijf Eikentunnel, een nieuwe spooronderdoorgang in Rijen, is vrijdag feestelijk geopend. Als op 13 juli de onderdoorgang wordt opengesteld voor alle verkeer, is er opnieuw een gelijkvloerse spoorovergang in Noord-Brabant opgeheven. De handtekeningen voor een tweede onderdoorgang ter hoogte van Station Gilze-Rijen zijn inmiddels ook gezet.
Veiliger en sneller
"Het is veiliger, het is sneller en de omgeving heeft nu geen last meer van het gerinkel van de spoorbomen", zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders bij de opening van de onderdoorgang. Die vormt het sluitstuk van het groot onderhoud aan de N631, dat in de zomer van 2021 werd gestart om de kwaliteit van deze drukke weg te verbeteren. "Kortom: dit is een mooie dag voor de hele omgeving."
Voorafgaand aan de opening nam Smeulders deel aan een talkshow in cultureel centrum De Boodschap, samen met wethouder Merijn Scheifes, directeur openbaar vervoer en spoor van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Wino Aarnink en onze regiodirecteur Dimitri Kruik. Hier werd stilgestaan bij de goede samenwerking tussen het Rijk, de provincie, de gemeente, ProRail en de verschillende betrokken adviesbureaus en aannemers die het project tot een succes hebben gemaakt. Dimitri Kruik: "Alleen ga je sneller, samen kom je verder."
Rijke historie
De naam Vijf Eikentunnel verwijst naar de rijke historie van het gebied. Al in 1545 werd melding gemaakt van vijf eiken die een belangrijk oriëntatiepunt vormden ten westen van Rijen. Uit 129 inzendingen koos Heemkring Molenheide dan ook voor deze naam, die brede steun geniet in het dorp. Bijna de helft van alle inzenders stuurde deze naam in, of een variatie daarop.
De eerste van twee nieuwe spooronderdoorgangen in Rijen is nu een feit. Maar daar blijft het niet bij. De handtekeningen van het Rijk, de provincie en de gemeente voor de volgende onderdoorgang, ter hoogte van Station Gilze-Rijen, zijn vrijdag ook op papier gezet.
Beter geen overweg
De veiligste optie is als er helemaal geen overweg is en weggebruikers via een tunnel of brug het spoor kunnen oversteken. Nieuwe spoorlijnen hebben al geen overwegen meer. En op bestaande spoorlijnen kijken we waar overwegen vervangen kunnen worden door een tunnel. Of hoe ze beter beveiligd kunnen worden.
Meer nieuws
-
Drie zware brugdelen naar Amsterdam gevaren
20 december 2024
-
Beton gestort voor tunneldek in Heerhugowaard
5 december 2024
-
Passage Jonkheerpad in Oisterwijk officieel geopend
3 december 2024