Geen treinen tussen Breda en Roosendaal

Nieuws

14 september 2022

Als gevolg van een brand op een trein met auto’s is er tot vrijdag 16 september 11.00 uur geen treinverkeer mogelijk tussen Breda en Roosendaal. De schade aan het spoor is groot. De trein moet in delen worden afgesleept. Pas daarna kunnen herstelwerkzaamheden plaatsvinden.

Update | 15-09-2022

Eerder zijn andere prognoses afgegeven en hadden we de hoop het treinverkeer sneller op te kunnen starten. Helaas is de schade groot en vraagt de berging van de trein veel tijd. Daardoor is de prognose aangepast. We doen er alles aan de huidige planning te halen maar ook deze is onzeker. Dat komt omdat het nog niet mogelijk is de schade onder de trein te inventariseren. Het kan zijn dat daar grotere schades aan het licht komen en we langer de tijd nodig hebben. Zodra daar meer over bekend is laten we het weten.

  • De auto's zijn compleet uitgebrand
    De auto's zijn compleet uitgebrand
  • Ook de wagons zijn zwaar beschadigd
    Ook de wagons zijn zwaar beschadigd
  • De trein moet in delen worden afgesleept
    De trein moet in delen worden afgesleept
  •  De brand brak uit nadat een bovenleiding op de trein belandde
    De brand brak uit nadat een bovenleiding op de trein belandde
  • Ongeveer 40 hybride auto’s zijn in vlammen opgegaan
    Ongeveer 40 hybride auto’s zijn in vlammen opgegaan

Bericht | 14-09-2022

Woensdag brak aan het begin van de middag brand uit nadat een bovenleiding op de trein belandde. Hoe dat heeft kunnen gebeuren is nog onduidelijk. Even na 15.00 uur gaf de brandweer het sein ‘brand meester’. Ongeveer 40 hybride auto’s zijn in vlammen opgegaan. De trein heeft schade opgelopen en er is schade aan de infrastructuur ontstaan.

Plan

Nadat het vuur geblust is, is begonnen met inventariseren van de schade. Ook is een plan gemaakt om het spoor zo snel mogelijk vrij te krijgen. De trein moet eerst van het spoor afgehaald worden, daarna kunnen we pas beginnen met de herstelwerkzaamheden.

Werkzaamheden

Er is een sleeplocomotief aanwezig die het voorste deel van de trein afsleept naar het rangeerterrein nabij station Roosendaal. Vervolgens gaat de locomotief terug om ook het achterste deel van de trein daarheen te brengen. De overige wagons zullen in zijn geheel van het spoor afgehaald moeten worden.

Pas als dat gebeurd is kunnen we de infrastructuur herstellen. Over een lengte van een kilometer moeten we draad vernieuwen. Ook bovenleidingsportalen hebben schade opgelopen. Er is veel tijd voor nodig om dat te herstellen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers