Grote stappen bij nieuwe reizigerstunnel station Amsterdam Zuid
Nieuws
Nu het dak van de nieuwe Brittenpassage bij station Amsterdam Zuid zo goed als klaar is, werkt de aannemer in hoog tempo door naar de volgende mijlpaal. De volledige focus ligt op het bouwen van de wanden, waarin de (rol)trappen en liften naar de toekomstige treinperrons komen. In september en november worden bouwhekken op de perrons geplaatst voor de bouw van nieuwe opgangen. De doorgang op de perrons wordt daardoor smaller.
Staal- en betonwerk
Het is amper voor te stellen dat we hier zo’n jaar geleden nog tegen het talud van de A10 Zuid aankeken. In enkele maanden tijd groeven de bouwers van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (BCNZ, bestaande uit Mobilis, Boskalis en Van Gelder) de nieuwe Brittenpassage uit. En dat niet alleen: ze brachten grondkeringen aan, bouwden de fundering voor de passagevloer én nieuwe steunpunten.
En nu? “Na heel veel staalwerk zijn we begonnen met betonwerk”, vertelt Yvo Zuurmond, werkvoorbereider bij BCNZ. “Begin 2025 bouwen we de nieuwe en definitieve treinperrons voor de Brittenpassage. Voor die tijd moeten de betonnen wanden voor de perronopgangen klaar zijn. Hierin komen de trappen, roltrappen en de lift naar de treinperrons. Bovendien worden de perrons later op deze wanden gebouwd. Onze volledige focus ligt nu op het bouwen van die wanden.”
Nieuwe kolommen nemen dakdelen over
Die stijgpunten bouw je niet zomaar eventjes, legt Yvo uit. “Er zit een belangrijke volgorde in het werk. Je bouwt van beneden naar boven, en elke stap kan pas volgen als de vorige helemaal gereed is.” Dat betekent dat allereerst dat alle dakdelen, die onder de sporen en de A10-Zuid liggen, op hun definitieve betonnen kolommen moeten komen te rusten.
“De afgelopen periode bouwden we alle nieuwe kolommen. Vervolgens hebben we ervoor gezorgd dat deze kolommen de dakdelen ‘overnamen’ van de tijdelijke stalen steunpunten. Een hele klus: met een vijzel verhoogden we de dakdelen millimeter voor millimeter. Inmiddels is die klus bijna klaar.”
Hekken op perrons
Momenteel liggen er tijdelijke treinperrons boven de toekomstige Brittenpassage. Die zijn toegankelijk vanuit de huidige reizigerspassage van station Amsterdam Zuid (Minervapassage) en vanaf de Parnassusweg. In het weekend van 28 en 29 september 2024 en het weekend van 8 tot en met 10 november 2024 plaatsen we bouwhekken op deze perrons. Bij die hekken bouwen we aan de nieuwe opgangen vanuit de Brittenpassage naar de perrons. De doorgang op de perrons wordt daardoor smaller, maar reizigers kunnen langs het werk lopen. De afzettingen zijn nodig om de toekomstige perrons te bouwen en blijven staan tot de opening van de Brittenpassage (uiterlijk 2027).
Kruipruimtes
De oude steunpunten zijn weggehaald en tot de grond toe afgezaagd. “Eenmaal afgezaagd komt er een deksel op zo’n paal, en daarbovenop bouwen we dan de vloer van de kruipruimtes. In die kruipruimtes komen bijvoorbeeld technische installaties van de winkels te staan.”
Yvo vervolgt: “Op een aantal plekken in de nieuwe reizigerstunnel is dat proces al in volle gang – op de plaats waar een nieuwe fietsenstalling komt bijvoorbeeld. Daar zijn zelfs de wanden voor de kruipruimte al gestort.” Vlak daarnaast is te zien hoe druk er wordt gebouwd aan de wapening voor de wanden van een ander deel van zo’n kruipruimte. “Zodra die klaar zijn, heb je als het ware genoeg fundering voor het bouwen van de perronopgangen. Dan volgen de wanden langs de trappen.”
Moeilijk navigeren
Het klinkt best simpel – de nieuwe betonnen steunpunten nemen de dakdelen over, en dan bouw je vanaf de kruipruimte fysiek weer naar het ‘plafond’. Toch zijn er genoeg uitdagingen, zegt Yvo. “Er gebeurt nu vanalles binnen een kleine ruimte. Op de ene plek zijn we al bijna klaar met de kruipruimte, op andere plekken vlechten we wapening of zijn we nog bezig met het opvijzelen van de dakdelen. Ondertussen moet je wel overal bij kunnen, met zware machines en materiaal. Heb je eenmaal zo’n vloer gestort, dan wordt het al moeilijk navigeren.”
Race tegen de klok
De bouw van de twee opgangen naar de treinperrons in de nieuwe Brittenpassage kent een strakke deadline. Begin 2025 bouwen we namelijk de definitieve treinperrons. Om dat te kunnen doen, is er gedurende twee buitendienststellingen geen treinverkeer mogelijk. Die buitendienststellingen liggen nu al vast, afwijken van deze datums kan niet.
Verbouwing station
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024
-
Werkzaamheden tussen Almelo en Mariënberg: geen trein maar bus
22 oktober 2024