Grote werkzaamheden van start bij station Dordrecht
Nieuws
ProRail staat aan de vooravond van een aantal grote werkzaamheden bij station Dordrecht. Na jaren voorbereiding bouwen we aan de kant van het Weizigtpark een nieuwe stationsingang met fietsenstalling. Ook bouwen we een geluidsscherm langs het spoor. In juni starten beide bouwfases. De treinen blijven rijden en het station blijft bereikbaar via omleidingsroutes.
Nieuwe ingang met fietsenstalling
De ingang van station Dordrecht aan de kant van het Weizigtpark komt er heel anders uit te zien. We bouwen een nieuwe ingang met fietsenstalling voor ruim 2000 fietsen. Dat is bijna 1300 plekken meer dan nu. Onlangs zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden.
Vanaf 24 mei verplaatst aannemer Hegeman Bouw & Infra de huidige fietsenrekken naar de tijdelijke fietsenstalling. Die wordt vlakbij het station ingericht. We verzoeken reizigers hun fiets of scooter vanaf 24 mei te plaatsen in deze tijdelijke fietsenstalling óf in de fietsenstalling aan de andere kant van het station.
Wegafsluiting
Vanaf 5 juni sluiten we de Markettenweg net na de ingang van Q-park af voor al het verkeer. Alleen hulpdiensten mogen door de wegafsluiting. Auto’s, fietsers en voetgangers worden omgeleid. De ingang van Q-park, de Hospice en parkeerboxen Thureborgh blijven bereikbaar.
Start bouwfase
Vanaf half juni maken we het bouwterrein gereed. We plaatsen bouwhekken rond het bouwterrein. Op 26 juni start de bouwfase. We beginnen met het demonteren van de bestaande overkapping. Vervolgens draaien we de funderingspalen in de grond. Daarop bouwen we de nieuwe ingang van het station en de fietsenstalling. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2024 klaar.
Lees meer over dit project op onze projectpagina.
Geluidsscherm Markettenweg
Ook realiseert ProRail een geluidsscherm langs het spoor aan de Markettenweg. Dit nieuwe scherm sluit aan op het bestaande scherm tot aan de ingang van het station. Het scherm vermindert het geluid vanaf het spoor en vervangt het bestaande hekwerk. Het scherm wordt 2,5 meter hoog en ongeveer 60 meter lang. De onderzijde is gemaakt van houtvezelbeton en de bovenzijde van glas. Klimopplanten dekken na verloop van tijd de onderzijde van het scherm.
Aannemer Knipscheer Rail-Infra gaat het scherm bouwen. Als alles volgens planning verloopt en de vergunningen rond zijn, starten de voorbereidende werkzaamheden vanaf 19 juni. Dan richten we onder andere een bouwterrein in. Hierna gaan we aan de slag met de bouw van het scherm. Rond half juli verwachten we klaar te zijn met de werkzaamheden.
Meer nieuws
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bacterie maakt beton van tunnel Rijen ‘zelfhelend’
16 juli 2024