Havenspoorlijn: 21 nieuwe wissels in 243 uur
Nieuws
Met de Pinksterdagen is er weer hard gewerkt aan de Havenspoorlijn. Aannemers trotseerden regen en wind om het werk op de hoofdbaan voor ProRail af te ronden. Er werden wissels vervangen, overwegen geplaatst en blusleidingen aangelegd. Directieleden John Voppen en Mirjam van Velthuizen namen vervoerder Lineas en sectorvertegenwoordiger Railgood mee op werkbezoek.
Aandacht krijgen die het verdient
Vanaf zaterdag 4 juni was de Havenspoorlijn 96 uur buiten dienst om onder meer zeven wissels in en naast de hoofdbaan te vervangen. De hoofdbaan gaat woensdagmiddag 8 juni weer in dienst. Vervolgens duurt de buitendienststelling op emplacement Botlek nog zes dagen. Daar worden nog eens 14 wissels vervangen. Het werk is zoveel mogelijk gebundeld in één grote buitendienststelling om de overlast voor vervoerders en verladers te beperken.
Op maandag lieten CEO John Voppen, CFO Mirjam van Velthuizen en directeur Accountmanagement Jessica van den Bosch zich bijpraten op de projectlocatie. Te gast waren ook Hans-Willem Vroon, directeur Railgood, en Niels Maat, Operationeel Directeur bij vervoerder Lineas. Projectmanager Ben van Hooijdonk van ProRail legde hen met zijn projectteam uit wat er allemaal komt kijken bij de omvangrijke werkzaamheden. Na alle werkzaamheden in juni ligt de infra in het Rotterdamse Havengebied er weer een stuk beter bij.
Klus onder tijdsdruk
Zoveel werk tegelijk in dit gebied heeft impact op alle stakeholders, weet John Voppen: “Het is een puzzel die we samen met vervoerders, verladers en andere belanghebbenden moeten leggen. We zijn alle partijen enorm dankbaar voor hun medewerking. Zeker ook de aannemers, die deze klus onder tijdsdruk uitvoeren.”
Mirjam van Velthuizen benadrukte het belang van de Havenspoorlijn voor onze economie en daarmee het belang van goede infra: ”Het economisch belang voor Nederland van de adequate en veilige spoorse infra in de Rotterdamse haven is ontzettend groot. Daar hoort tijdig, passend onderhoud bij. Dit mogen we meer onder de aandacht brengen.”
Het economisch belang van een adequaat en veilig spoor in de Rotterdamse haven is ontzettend groot voor Nederland.
Cruciale stap voorwaarts
Er werd op meer plekken in het Rotterdamse Havengebied gewerkt aan projecten binnen het programma Infra op Orde. Er zijn overwegen op calamiteitenwegen vernieuwd, sleuven gegraven voor de brandblusvoorziening en verlichting is vervangen.
Hans-Willem Vroon van RailGood waardeerde de voortgang van het werk op de Havenspoorlijn, liet hij weten op LinkedIn: ‘Ook al duurt het nog een paar jaar voordat de ergste onderhouds- en vernieuwingsachterstanden zijn weggewerkt, deze belangrijke innovaties zijn een cruciale stap voorwaarts om het goederenvervoer per spoor een concurrerende infrastructuur te bieden.’
Pijn bij vervoerders en verladers
Ook Niels Maat van Lineas zag het harde werk: “Je ziet duidelijk dat medewerkers van de aannemer en ProRail met passie werken. Tegelijkertijd doet zo’n dagenlange buitendienststelling pijn bij vervoerders en verladers, ook al snappen zij het belang. We zijn er nog lang niet, want veel infra op de Havenspoorlijn is te gevoelig.” Woensdagmiddag 6 juni rijden de eerste goederentreinen weer over de Havenspoorlijn.
In drie werkpakketten van elk een jaar brengt ProRail de infra in het Rotterdamse Havengebied op orde; de wisselvervanging in juni hoort bij werkpakket 2. Rond de paasdagen werd er in het Rotterdamse Havengebied ook al volop gewerkt.
Lees ook eens bij
Meer nieuws
-
Langdurige werkzaamheden in Duitsland
17 mei 2022
-
Paaswerk in havengebied succesvol afgerond
21 april 2022
-
Havenspoorlijn zes dagen gestremd
29 oktober 2021