Paaswerk in havengebied succesvol afgerond

Nieuws

21 april 2022

In het paasweekend staken diverse partijen de handen uit de mouwen in het Rotterdamse havengebied. Tijdens dit zogenoemde blauwdrukweekend werkten zes verschillende aannemers op negen werklocaties. De buitendienststelling in het Rotterdamse havengebied duurde 52 uur. Zo werden er onder toezicht van coördinerend bouwmanager André Kop onder meer vijf wissels in recordtijd vernieuwd. Dit gebeurde in de hoofdbaan van de havenspoorlijn, in aansluiting op emplacement Waalhaven Zuid.

Buitendienststelling

André verwachtte als coördinerend bouwmanager een ‘druk weekend’. Want het werken op negen locaties tegelijk is ‘zeer ambitieus’. Zo werkte bouwmanager Etienne Fijnaut op emplacement Europoort aan een waterstofleiding onder het spoor door. En op de Botlekbrug was collega Leon van der Wende bezig met restwerkzaamheden.

“Al met al redelijk wat partijen dus. Maar ondanks de logistieke uitdagingen die dit met zich meebracht, zijn alle werkzaamheden succesvol verlopen. Deze werkzaamheden zijn projecten van het verbeterprogramma Infra op Orde. Hiermee wil ProRail de infrastructuur in het havengebied op orde krijgen.”

  • In het paasweekend staken diverse partijen de handen uit de mouwen in het Rotterdamse havengebied
    In het paasweekend staken diverse partijen de handen uit de mouwen in het Rotterdamse havengebied
  • Tijdens dit zogenoemde blauwdrukweekend werkten zes verschillende aannemers op negen werklocaties
    Tijdens dit zogenoemde blauwdrukweekend werkten zes verschillende aannemers op negen werklocaties
  • De buitendienststelling in het Rotterdamse havengebied duurde 52 uur
    De buitendienststelling in het Rotterdamse havengebied duurde 52 uur
  • Deze werkzaamheden zijn projecten van het verbeterprogramma Infra op Orde
    Deze werkzaamheden zijn projecten van het verbeterprogramma Infra op Orde

Blusvoorzieningen

Ook het project Blusvoorzieningen mocht aan de bak tijdens Pasen. Binnen dit project wordt gewerkt aan de blusvoorzieningen op de emplacementen Waalhaven, Pernis, Botlek, Europoort en Maasvlakte, zodat er veilig gerangeerd kan worden met gevaarlijke stoffen.

Afgelopen weekend stonden er een aantal werkzaamheden op het programma. “Zo is er fysieke afscherming geplaatst”, vertelt bouwmanager Jan Leenheer. “Dat betekent dat we na de plaatsing daarvan veilig in de nabijheid van het spoor aan het werk kunnen.” Ook zijn er proefsleuven gegraven op emplacement Waalhaven. Jan: “Zo controleren wij of de kabels en leidingen die op onze tekeningen staan ook daadwerkelijk op die locatie in de grond liggen. We gingen dus letterlijk met de schop de grond in.”

Mantelbuizen

Daarnaast werden op emplacement Botlek spoorkruisingen aangebracht. Hierbij legde ProRail blusleidingen, inclusief mantelbuizen, haaks onder de sporen aan. Op dit emplacement moet een natte blusleiding worden aangelegd in de vorm van een ringleiding. Die blusleiding heeft aftakkingen naar een bluswaterhydrant, waar de brandweer hun apparatuur op kan aansluiten.

Jan: “Een mantelbuis is een grotere buis, waar de blusleiding in wordt gelegd. Dit voorkomt verzakking van het spoor als een waterleiding lek raakt. De mantelbuis zorgt er bij lekkage namelijk voor dat het water niet onder het spoor terecht komt, maar aan de zijkanten van wegloopt.”

Infra op Orde

ProRail werkt hard om de infrastructuur in het Rotterdamse havengebied op orde te krijgen. Dat doen wij aan de hand van verbeterprogramma Infra op Orde. Het deelproject BBV Infra op Orde bestaat uit drie werkpakketten. Werkpakket 1 werd eind 2021 voor 93,5 procent afgerond.

Lees er meer over

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers