Paaswerk in havengebied succesvol afgerond
Nieuws
In het paasweekend staken diverse partijen de handen uit de mouwen in het Rotterdamse havengebied. Tijdens dit zogenoemde blauwdrukweekend werkten zes verschillende aannemers op negen werklocaties. De buitendienststelling in het Rotterdamse havengebied duurde 52 uur. Zo werden er onder toezicht van coördinerend bouwmanager André Kop onder meer vijf wissels in recordtijd vernieuwd. Dit gebeurde in de hoofdbaan van de havenspoorlijn, in aansluiting op emplacement Waalhaven Zuid.
Buitendienststelling
André verwachtte als coördinerend bouwmanager een ‘druk weekend’. Want het werken op negen locaties tegelijk is ‘zeer ambitieus’. Zo werkte bouwmanager Etienne Fijnaut op emplacement Europoort aan een waterstofleiding onder het spoor door. En op de Botlekbrug was collega Leon van der Wende bezig met restwerkzaamheden.
“Al met al redelijk wat partijen dus. Maar ondanks de logistieke uitdagingen die dit met zich meebracht, zijn alle werkzaamheden succesvol verlopen. Deze werkzaamheden zijn projecten van het verbeterprogramma Infra op Orde. Hiermee wil ProRail de infrastructuur in het havengebied op orde krijgen.”
Blusvoorzieningen
Ook het project Blusvoorzieningen mocht aan de bak tijdens Pasen. Binnen dit project wordt gewerkt aan de blusvoorzieningen op de emplacementen Waalhaven, Pernis, Botlek, Europoort en Maasvlakte, zodat er veilig gerangeerd kan worden met gevaarlijke stoffen.
Afgelopen weekend stonden er een aantal werkzaamheden op het programma. “Zo is er fysieke afscherming geplaatst”, vertelt bouwmanager Jan Leenheer. “Dat betekent dat we na de plaatsing daarvan veilig in de nabijheid van het spoor aan het werk kunnen.” Ook zijn er proefsleuven gegraven op emplacement Waalhaven. Jan: “Zo controleren wij of de kabels en leidingen die op onze tekeningen staan ook daadwerkelijk op die locatie in de grond liggen. We gingen dus letterlijk met de schop de grond in.”
Mantelbuizen
Daarnaast werden op emplacement Botlek spoorkruisingen aangebracht. Hierbij legde ProRail blusleidingen, inclusief mantelbuizen, haaks onder de sporen aan. Op dit emplacement moet een natte blusleiding worden aangelegd in de vorm van een ringleiding. Die blusleiding heeft aftakkingen naar een bluswaterhydrant, waar de brandweer hun apparatuur op kan aansluiten.
Jan: “Een mantelbuis is een grotere buis, waar de blusleiding in wordt gelegd. Dit voorkomt verzakking van het spoor als een waterleiding lek raakt. De mantelbuis zorgt er bij lekkage namelijk voor dat het water niet onder het spoor terecht komt, maar aan de zijkanten van wegloopt.”
Infra op Orde
ProRail werkt hard om de infrastructuur in het Rotterdamse havengebied op orde te krijgen. Dat doen wij aan de hand van verbeterprogramma Infra op Orde. Het deelproject BBV Infra op Orde bestaat uit drie werkpakketten. Werkpakket 1 werd eind 2021 voor 93,5 procent afgerond.
Meer nieuws
-
Havenspoorlijn: 21 nieuwe wissels in 243 uur
8 juni 2022
-
Langdurige werkzaamheden in Duitsland
17 mei 2022
-
Havenspoorlijn zes dagen gestremd
29 oktober 2021