Herstel Zeeuwse lijn verloopt voorspoedig
Nieuws
De verzakkingen op het spoor richting Roosendaal zijn grotendeels hersteld. Hierdoor is het mogelijk om vanaf 19 december weer volgens de normale dienstregeling te rijden. Aannemer VolkerRail heeft hard gewerkt dit voor elkaar te krijgen. De verzakkingen die nu nog in het spoor achterblijven hebben geen invloed op de dienstregeling, deze worden later hersteld. Tot 21 december werkt de aannemer vanaf de avonduren tot en met de nacht, waardoor voor de late avond bussen worden ingezet.
Verzakkingen
Sinds dinsdag 28 november rijden er minder treinen tussen Vlissingen en Roosendaal. Dat komt door meerdere meldingen van verzakking. Op 7 december heeft een meettrein over het spoor gereden tussen Roosendaal en Vlissingen. Deze meettrein kan heel nauwkeurig de ligging van het spoor meten. In totaal zijn er 20 plekken geconstateerd waar sprake was van verzakking. Op een aantal plekken moesten we de treinen langzamer laten rijden. Doordat we de treinen hier langzamer laten rijden zorgen we ervoor dat het Zeeuwse spoor veilig is.
Inmiddels is op vier plekken na de ligging van het Zeeuwse spoor weer hersteld, waardoor de treinen weer grotendeels op normale snelheid kunnen rijden. Op de vier plekken geldt nog een snelheidsbeperking, deze worden in januari hersteld. Deze vier beperkingen hebben maar een klein effect op de dienstregeling, waardoor het gewone aantal treinen weer kan rijden.
Lees het nieuwsbericht over de verzakkingen Lees het nieuwsbericht over de verzakkingen
Wat hebben we gedaan
De aannemer heeft hard gewerkt om de sporen te herstellen. Dit heeft hij gedaan door het inzetten van een stopmachine. Er is veel extra materieel en personeel ingezet om de werkzaamheden zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren. Deze werkzaamheden gaan nog door tot en met 20 december. De laatste werkzaamheden zullen in januari worden uitgevoerd.
Regiodirecteur Dimitri Kruik: “Wij zijn drie weken geleden zeer onaangenaam verrast door de verzakkingen op de Zeeuwse Lijn. Dit is zacht gezegd heel vervelend voor de Zeeuwse reizigers en verladers. We zijn blij dat onze aannemer extra inzet heeft kunnen organiseren waardoor het grootste deel nu weer hersteld is en onze inzet is om dit voor de toekomst te voorkomen.”
Voorkomen van nieuwe verzakkingen
In Zeeland bestaat de ondergrond voor een groot gedeelte uit klei. Klei zorgt voor slechte afwatering. Door extreem veel regen in de afgelopen tijd, zijn deze verzakkingen ontstaan. Maar hoe voorkomen we nou dat in de toekomst weer verzakkingen ontstaan? Door meerdere inzetten van de meettrein weten we inmiddels wat de kwetsbare plekken zijn op de Zeeuwse lijn.
VolkerRail, de aannemer, heeft aangegeven de komende jaren de stoptrein met grotere regelmaat in te zetten, zodat het spoor stevig op de ondergrond komt te liggen. Daarnaast plaatst VolkerRail sensoren op de kwetsbare plekken in het spoor zodat verzakkingen direct worden gemeten en kunnen worden aangepakt.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Treinverkeer tussen Lage Zwaluwe en Breda weer opgestart
4 juni 2024
-
Geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen
12 april 2024
-
Treinverkeer van en naar Schiphol weer opgestart
20 maart 2024