Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen
Nieuws
Bijgewerkt
Over een lengte van 53 kilometer tussen Vlissingen en Roosendaal zijn dinsdag 28 november meerdere verzakkingen gemeld. Het zou gaan over de locaties rondom Goes en ’s Heer Arendskerke, maar de exacte locatie wordt nog bepaald. Tot die tijd kunnen de treinen slechts met 40 kilometer per uur rijden, waardoor er nu maar één trein per uur rijdt tussen Vlissingen en Roosendaal.
Update | 12:07 uur
Er worden zo snel mogelijk borden langs het spoor geplaatst, zodat machinisten weten waar zij snelheid moeten minderen. Na plaatsing van de borden kunnen er naar waarschijnlijkheid meer treinen per uur rijden, maar duurt een rit langer dan normaal. Zondagnacht start de aannemer met de herstelwerkzaamheden. Dat wordt na einde dienstregeling gedaan. Deze werkzaamheden zijn niet binnen een nacht klaar: de verwachting is dat het weken in beslag gaat nemen.
Dit is natuurlijk erg vervelend voor de reizigers. Er rijden dus wel treinen, maar minder en langzamer dan normaal. Raadpleeg een reisplanner voor vertrek.
Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner
Bericht | 29-11-2023
In Zeeland bestaat de ondergrond voor een groot gedeelte uit klei. Klei zorgt voor slechte afwatering. Door extreem veel regen in de afgelopen tijd, zijn op diverse plaatsen op de Zeeuwse Lijn verzakkingen gemeld. Na een melding van een verzakking gaat de aannemer normaliter direct ter plaatse om te controleren en te bepalen waar herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn.
Omdat we het hier hebben over 53 kilometer spoor, is schouwen door de aannemer niet wenselijk. Het treinverkeer zou dan voor langere tijd volledig gestremd zijn. Daarom is besloten in de nacht van zondag 3 op maandag 4 december de gehele 53 kilometer spoor te herstellen. De verwachting is dat maandag alle treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden.
Tot die tijd rijden treinen met een snelheidsbeperking. Vanaf vannacht worden er langs de baan borden geplaatst, waardoor machinisten exact weten hoe hard ze kunnen rijden. Zodra deze allemaal geplaatst zijn, is er waarschijnlijk weer meer treinverkeer mogelijk, hoewel nog met een snelheidsbeperking.
Nieuwe aannemer
VolkerRail is op 1 oktober gestart met storingsdiensten aan het spoor in Zeeland en West-Brabant. Deze start kent een lange aanloop. In eerste instantie waren er geen inschrijvingen vanuit de aannemerij voor dit gebied. Nadat de aanbesteding was aangepast en opnieuw in de markt werd gezet kregen we een inschrijving. Met deze aannemer, VolkerRail, zijn wij tot een contract gekomen. Officieel start VolkerRail pas 1 februari met onderhoudswerkzaamheden in het gebied.
Door deze lange aanloop heeft de aannemer nog onvoldoende tijd gehad voldoende materiaal, materieel en personeel ter plaatse te krijgen. Normaal gesproken wordt hier zes maanden voor gerekend, nu kreeg de aannemer slechts één maand. Ondertussen is VolkerRail hard aan het werk om nu het herstel te laten plaatsvinden. Vanaf half november staan er op de Zeeuwse Lijn vijftien herstelwerkzaamheden gepland die verzakkingen moeten verhelpen.
Meer nieuws
-
Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
15 november 2024
-
Start bouw relaishuis bij station Groningen
21 augustus 2024
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024