Hete dagen op het spoor

Nieuws

9 augustus 2022

Het wordt heet. Vanaf woensdag 10 augustus is het Nationale Hitteplan van kracht. Ook op het spoor stijgt dan het kwik in snel tempo. Daarom nemen incidentenbestrijders van ProRail extra water mee, controleren onze inspecteurs het spoor vaker en staan de spooraannemers klaar om snel reparaties uit te voeren.

Bermbranden en oververhitting

Bij heet weer komen vaker verstoringen voor op het spoor. Die kunnen allerlei oorzaken hebben. Zo zijn er vaker bermbranden die de brandweer moet blussen. Of relaiskasten of computerruimtes raken oververhit. Daardoor treden sectiestoringen op, waarbij de systemen niet kunnen aangeven of er op een bepaald stuk baanvak wel of geen treinen rijden. Het gevolg is dat er daar geen treinen mogen rijden totdat de storing is opgelost.

Bruggen en spoorspatting

Bij aanhoudend heet weer ontstaan ook vaker problemen bij spoorbruggen. Soms kunnen de beweegbare bruggen door uitzetting niet meer openen en sluiten. Ook mensen die vanaf spoorbruggen in het water springen, veroorzaken problemen voor het treinverkeer. Dat is levensgevaarlijk, zowel vanwege passerende treinen als de sprong naar beneden. De treinen mogen niet langsrijden totdat de mensen van de brug zijn gehaald.

Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. Door die warmte zet het spoor uit en vervolgens kan het buigen. Dat noemen we spoorspatting. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Gelukkig komt het relatief weinig voor. Om het tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Tijdens de aanleg van nieuw spoor wordt er ook al rekening met uitzetting gehouden.

Een foto van spoorspatting bij Elst, juli 2022
Een foto van spoorspatting bij Elst, juli 2022

Extra water mee, vaker kijken bij spoor

Met heet weer stil komen te staan in een trein is natuurlijk geen pretje. Onze incidentenbestrijders, die verantwoordelijk zijn voor het evacueren van stilstaande treinen, houden hier rekening mee. Ze nemen met warm weer bijvoorbeeld extra veel water mee, zodat reizigers goed kunnen blijven hydrateren.

Daarnaast kijken we vaker hoe het spoor erbij ligt. Dat heet een hitteschouw. Als we ongeregeldheden zien, lossen we die zo snel mogelijk op. Soms kiezen we ervoor om werkzaamheden niet direct, maar in de nacht uit te voeren. Dat doen we om de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken. In het uiterste geval kunnen we ook de dienstregeling aanpassen. Dat is momenteel nog niet aan de orde.

Voorbereid op reis

Als reiziger is het altijd verstandig om voor je reis een reisplanner te controleren, zodat je op de hoogte bent van de actuele stand van zaken op het spoor. En nog een tip voor aankomende dagen: neem een (herbruikbaar) flesje water mee op reis.

Hitte en het spoor

Hoge temperaturen kunnen zorgen voor problemen voor het treinverkeer. Spoorstaven kunnen uitzetten en verbuigen, elektronica kan ontregeld raken. Lees hoe we dat proberen te voorkomen.

Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers