Incidentenbestrijder Tanja: 'Je weet nooit hoe je dag verloopt'
Nieuws
Tanja Goethart is incidentenbestrijder bij ProRail. Ze vertelt over haar werk tijdens de jaarlijkse veiligheidsoefening in Best. "Iedere dag is anders. Je weet van tevoren nooit hoe je dag verloopt."
Lief en leed
"Op dit moment werk ik vijf jaar bij ProRail, waarvan de laatste tweeënhalf jaar als incidentenbestrijder en buitengewoon opsporingsambtenaar", vertelt Tanja. "Vindt er een incident plaats? Dan ga je er samen met je team naartoe om dit zo snel mogelijk op te lossen, zodat elke reiziger snel zijn weg kan vervolgen. Als team delen we lief en leed met elkaar. We zijn we echt op elkaar aangewezen. De diversiteit en de hechtheid van ons team maken mijn werk zo bijzonder."
Procedures oefenen
Tanja: "Wij hebben samen met de hulpdiensten een jaarlijks terugkerende oefening in en rondom een spoortunnel. Wij oefenen dan een aantal procedures, zoals het aarden van de bovenleiding bij incidenten. Bij grotere en complexe incidenten kan het namelijk voorkomen dat de bovenleiding zo snel mogelijk spanningsloos gemaakt moet worden."
Spanningsloos
"Binnen het spoor noemen wij dit de procedure 'ruim uitschakelen'. Het uitschakelen biedt echter geen honderd procent garantie dat de bovenleiding spanningsloos is en blijft. Om dit veilig te stellen zijn wij bevoegd om de bovenleiding te aarden."
"We starten altijd eerst met het controleren van onze calamiteiten-aardset. Als alles in orde is, bevestigen we railklemmen aan beide spoorstaven. Deze klemmen zijn verbonden aan de aardkabel. Eventuele spanning wordt via de koperen aardkabel en de klemmen afgevoerd naar de spoorstaven."
Spanning testen
"Vervolgens controleren en installeren we de spanningstester waarmee we kijken of de bovenleiding ook daadwerkelijk spanningsloos is. We testen dit altijd voordat we daadwerkelijk gaan aarden. Aarden met spanning op de bovenleiding is namelijk erg gevaarlijk. Er kan dan enorme kortsluiting ontstaan."
Als Tanja weet dat de bovenleiding écht spanningsloos is, plaatst ze de klem aan de bovenleiding. Dat gebeurt met behulp van een aardstok. "Vervolgens hangen we de aardkabel tegen een bovenleidingportaal. De kabel hangt altijd vrij van het spoor. Zo zorgen we ervoor dat de kabel niet beschadigd raakt door, bijvoorbeeld, passerend materieel dat ingezet wordt bij het bestrijden van het incident."
Meer nieuws
-
Opnieuw herstelwerkzaamheden in Groningen
28 november 2024
-
Verzakkingen bij het spoor in Groningen
24 november 2024
-
Nieuwe stap naar soepeler treinverkeer op Watergraafsmeer
15 november 2024