Innovaties langs de lijn Heerlen – Sittard

Nieuws

29 november 2021

Het begon met één project en het werden er steeds meer. Totdat er zoveel verschillende verbouwplannen lagen voor stations langs ‘de kolenlijn’ tussen Sittard en Heerlen dat wij besloten ze samen te voegen tot een grote gecombineerde aanpak. Deze geïntegreerde aanpak zorgt ervoor dat het gebied weer toegankelijk en modern is én klaar voor de toekomst.

Alles in negen dagen

Voor het werk ligt een grote focus op duurzame bouw en het gebruik van duurzame materialen. Doordat we alle werkzaamheden hebben gebundeld konden we alles uitvoeren in negen dagen, in plaats van meer dan 14 losse stremmingen. Resultaat, goedkoper werken en veel minder overlast voor de reizigers. Zondag 28 november zijn de werkzaamheden afgerond en is het spoor weer in dienst genomen.

Samenwerken 

Niet eerder heeft ProRail zoveel verschillende projecten samengebracht in een gecombineerde aanpak in slechts negen dagen. De vijf stations Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek zijn volledig gerenoveerd en hebben weer een uniforme, moderne uitstraling. De werkzaamheden waren erop gericht de stations weer fris en modern te laten ogen, maar ook om deze toegankelijk te maken voor iedereen. Om dit te kunnen realiseren was een goede planning en afstemming met onder meer de gemeentes, de vervoerders en de aannemers noodzakelijk.

Nieuwe keerwanden worden geplaatst
Nieuwe keerwanden worden geplaatst

Toegankelijk voor iedereen

Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Ook als je reist met een kinderwagen of een rolstoel of als je een functionele beperking hebt. Daarom maken wij onze stations toegankelijk voor álle reizigers. Dat houdt in dat alle perrons op de stations op een hoogte van 76 centimeter zijn gebracht zodat reizigers zonder drempels de trein in kunnen stappen.

Duurzame materialen

In alle onze projecten streven wij naar zo weinig mogelijk belasting van het milieu door ons materiaalgebruik. We stimuleren hergebruik van materialen en gebruiken enkel schone grondstoffen. Zo is circulair beton gebruikt bij de bestrating van de stations. Deze moderne betonvariant is qua sterkte en levensduur vergelijkbaar met de bestaande tegels en bestaat voor 86 procent uit gerecycled materiaal. Ook de keerwanden zijn vervangen door duurzame betonnen keerwanden. En, leuk detail, op station Schinnen is een 'nieuwe' beschutting geplaatst die vrijkwam bij de opheffing van station Sappemeer-Oost.

Alle verlichting is vervangen voor ledverlichting, goed voor een besparing op van 70 procent in de stroomkosten. Dat is veel, want verlichting op stations omvat 15 procent van het totale energieverbruik van ProRail. De nieuwe ledverlichting draagt bij aan de sociale veiligheid, is beter te richten op perrons en in de stationshal en heeft minder strooilicht, het uitwaaierende effect van traditionele verlichting. Daardoor hebben omwonenden minder last van lichtvervuiling en zijn perrons beter toegankelijk voor slechtzienden.

Dwarsliggers op station Schinnen
Dwarsliggers op station Schinnen

CO2-neutraal werken op Hoensbroek

Op station Hoensbroek hebben we met onze aannemer Dura Vermeer op proef gewerkt met elektrisch materieel om zoveel mogelijk zonder uitstoot te werken. Op de projectlocatie zelf werd duurzame energie opgewekt. Ook voerden we de bouwmaterialen in één keer aan met een trein met elektrische locomotief. De evaluatie moet nog komen, maar de eerste reacties zijn positief. Mocht dit een succes blijken, dan willen willen ProRail en Dura Vermeer deze aanpak op grotere schaal inzetten.

Op station Hoensbroek is CO2-neutraal gewerkt
Op station Hoensbroek is CO2-neutraal gewerkt

Doorstroom

Het aantal reizigers dat per trein reist is steeds meer toegenomen en zal in de toekomst ook blijven stijgen. Daarom richten wij het station zo in dat doorstroom makkelijk gaat. Op de vijf stations zijn daarom alle in- en uitcheckpalen van de perrons gehaald en verplaatst naar het voorplein.  

Overige werkzaamheden

Omdat we toch bezig waren hebben we meteen wat reguliere werkzaamheden aan het spoor en stations meegenomen om een veilige en prettige reis voor de reiziger te kunnen garanderen. In Schinnen en Nuth hebben we bij een deel van het spoor de ballast (spoorgrind) vernieuwd. Hierdoor kan het regenwater goed weglopen. Op het hele traject tussen Sittard en Heerlen hebben we het treinbeveiligingssysteem vernieuwd. Zo zorgen we dat treinen hier veilig en betrouwbaar kunnen blijven rijden.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers