Innovatieve glasvezeltechnologie om het spoor te verbeteren
Nieuws
ProRail werkt mee aan een proef van het Britse Network Rail om met glasvezeltechnologie veiligheid en spoorprestaties te verbeteren. Het contract voor het ontwikkelen en testen van deze technologie is gegund aan een samenwerkingsband onder leiding van het bedrijf Thales. De proef start in de herfst van 2021. Deze vindt plaats op een testbaan van Network Rail in Engeland en op een aangrenzend stuk hoofdspoorlijn van ongeveer 25 kilometer.
Ontwerpwedstrijd
De gunning van het contract volgt op een ontwerpwedstrijd die in november 2020 werd gelanceerd, geleid door Network Rail in samenwerking met ProRail. Meer dan 40 leveranciers kwamen met voorstellen voor operationele uitdagingen, zoals afwijkingen aan spoor- en wieldefecten, overwegveiligheid en detectie van spoorlopers en mensen op de spoorbaan.
Insteek was een proef van 12 maanden waarin data uit glasvezel, sensoren en slimme bewakingscamera's worden samengevoegd en verwerkt door intelligente software en algoritmes. Hiermee kunnen afwijkingen aan het spoor en treinen snel worden opgespoord.
Kilometers glasvezel
Langs het spoor liggen kilometers glasvezel. De kabels zijn te gebruiken als sensoren. Ze kunnen trillingen en geluid en daarmee afwijkingen aan het spoor of aan de treinwielen meten. En je kunt er spoorlopers mee opsporen. Het winnende idee van Thales is het meest efficiënt. Op een slimme manier wordt de bestaande (data)infrastructuur gecombineerd met de data uit de glasvezelkabels. Het wordt ook gebruikt om de nieuwe mogelijkheden aan te tonen. Thales gaat samen met een aantal MKB's verschillende delen van de technologie aanleveren.
Uitvoering proef
Tijdens de proef worden om de paar meter trillingen en geluiden gesignaleerd, van bijvoorbeeld iemand die langsloopt, een voorbijrijdende trein of een loszittend spooronderdeel. Deze technologie heeft het potentieel om de conditie van het spoor op afstand te meten, zodat snel ingrijpen mogelijk wordt.
ProRail levert sensoren en een financiële bijdrage en ontwikkelt algoritmes in het Datalab. Later dit jaar zal ProRail deze algoritmes valideren op een eigen testlocatie tussen Breda en Tilburg. Hiermee kunnen we de treinprestaties verbeteren en de hinder voor reizigers verminderen. Dit draagt bij aan de mobiliteit op het spoor. Deze proef valt onder de samenwerking op gebied van innovatie, waarvoor ProRail en Netwerk Rail in maart 2019 een intentieverklaring tekenden.
Meer nieuws
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024
-
Spoorcapaciteit vergroten met kunstmatige intelligentie
31 januari 2023
-
Glasvezel inzetten als sensoren
9 december 2022