Inschuiven spoortunnel Rijen
Nieuws
Half augustus is het moment suprême voor het project Onderdoorgang Oosterhoutseweg N631 in Rijen. Dan wordt de tunnelbak onder het spoor ingeschoven. Uitvoerder Heijmans doet dit tussen maandag 14 en vrijdag 18 augustus. Er rijden dan vijf dagen geen treinen en worden bussen ingezet.
De buitendienststelling van het spoor geldt niet alleen voor Breda-Tilburg; ook tussen Tilburg-Den Bosch en Tilburg-Boxtel rijden die dagen geen treinen. Door veel verschillende spoorwerkzaamheden te combineren, maken we optimaal gebruik van de tijd die we hebben om aan het spoor te werken.
N631 als bouwplaats
Op 10 augustus start Heijmans met voorbereidende werkzaamheden: de N631 wordt ingericht als bouwplaats zodat daar materialen kunnen worden opgeslagen tijdens de werkzaamheden. De N631 is tijdens de spoorwerkzaamheden dus afgesloten voor het verkeer.
Nadat op 14 augustus het spoor uit dienst is genomen, graven we een bouwkuip. Zo maken we ruimte voor de tunnel. Na het grondwerk schuiven we in 26 uur de tunnelbak op zijn plek. Daarna leggen we het spoor opnieuw aan. Na 18 augustus kunnen de treinen weer rijden. De N631 gaat vanaf maandagochtend 21 augustus 5.00 uur weer open voor het verkeer.
Volg het werk
Werkzaamheden van Heijmans aan de onderdoorgang N631 kun je volgen via Bouwapp.
Bijzondere bouw
De bouw van deze onderdoorgang is bijzonder, omdat in deze week alle vooraf bedachte faseringen, technieken, processen en disciplines bij elkaar komen. Tijdens de buitendienststelling valt dit allemaal op zijn plek.
Ook de uitvoering van het betonwerk is niet standaard, maar echt een stukje vakmanschap. De wanden van 7,5 meter hellen achterover en hebben een bijzondere ribbelstructuur.
Daarnaast is deze tunnel bijzonder groot. Heijmans schuift niet dagelijks een 4800 ton wegende tunnel van 45 bij 25 bij 7,50 meter op zijn plek. Tijdens de buitendienststelling is een team van vijftig mensen tegelijk op locatie aan het werk.
Onderdoorgang Oosterhoutseweg N631
Goed nieuws voor automobilisten, fietsers en voetgangers in Rijen; dankzij een nieuwe onderdoorgang reizen zij sneller via de N631. We maken een tunnel onder het spoor ter hoogte van de Vijf Eiken en leggen daarbij twee autorijbanen en twee fietspaden aan.
Hoe gaat het verder?
Na de werkzaamheden in augustus werken we nog tot voorjaar 2024 aan de onderdoorgang en de omgeving. Deze werkzaamheden hebben geen invloed op het treinverkeer.
In het voorjaar van 2024 wordt de N631 door de tunnelbak aangelegd. Naar verwachting kan het verkeer vanaf de zomer van 2024 door de nieuwe tunnel rijden. Daarna ruimen we de tijdelijke overweg op. We verwachten de werkzaamheden in het voorjaar van 2025 af te ronden.
Werk aan de N631
De spooronderdoorgang N631 maakt onderdeel uit van het project N631 Rijen-Oosterhout van de provincie Noord-Brabant. Meer informatie over dit project vind je op de website van de provincie.
Raadpleeg de reisplanner Raadpleeg de reisplanner
Zomerwerk
Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?
Meer nieuws
-
Viaduct aan de Veestraat in Sittard vier dagen dicht
20 november 2024
-
Honderden Nunspeters komen kijken bij monsterklus
18 november 2024
-
Schuiven en rijden met tunnelbakken in Nunspeet
1 november 2024