Laatste brugdeel bij station Amsterdam Centraal geplaatst
Nieuws
Op de valreep voor de kerstvakantie is het laatste brugdeel voor de nieuwe spoorbrug over de Oostertoegang geplaatst. Dit was een enorme mijlpaal voor het project en bijzonder goed werk van aannemer Dura Vermeer. De drie brugdelen zijn vanaf half november één voor één richting Amsterdam gevaren vanaf Krimpen aan den IJssel. Elk deel weegt 150.000 kilo, is 21,5 meter lang en is 11,2 meter breed. Het plaatsen gebeurde vanaf het water en is in hartje Amsterdam bijna logisch, maar ook bijzonder te noemen.
Alles vanaf het water
In Amsterdam kan het bijna niet anders, dan aanvoer vanaf het water. Het brugdeel lag klaar op de ponton , ter hoogte van Sea Palace aan de Oosterdokskade. Vervolgens is het verzonken – onder de voetgangersbrug door – naar de Oostertoegang, waar de SPMT (Self-Propelled Modular Transporters), het ophaalt en de plaatsing van de brug echt plaats vindt. Het plaatsen van de drie brugdelen heeft ongeveer dertig dagen in beslag genomen.
“Dit allemaal is een enorme logistieke puzzel, maar toch gelukt”, zegt Luuk van Hengstum Projectmanager van ProRail. “En dit doen we allemaal terwijl alle verkeer gewoon doorgaat, niet alleen tram en metro, maar ook de bussen en natuurlijk de trein.”
Werken op een bijzondere locatie
De locatie, een knooppunt dat bij bijna iedereen bekend is, maakt het bijzonder. Daarnaast biedt de complexiteit en techniek van het project veel uitdaging. Elke stap, van de zinkponton tot de overkluizing en de SPMT vraagt om specifieke expertise. Voor alle brugdelen is de uitvoering anders. Pas na plaatsing van het derde brugdeel zijn alle mogelijke situaties een keer voorgekomen. “Werken aan zo’n project in hartje Amsterdam, bij centraal station is een jongensdroom om dat als eindverantwoordelijke te mogen aansturen”, zegt Martin de Ruiter Projectmanager van Dura Vermeer.
Volgende fase
Deze brug is ontworpen en geproduceerd voor een levensduur van 100 jaar. Door de plaatsing van het laatste brugdeel is de brug nu compleet. De volgende stap is het terugbouwen van het spoor op de brug en in de spoorbak. Eind februari 2025, beginnen onze collega’s van Dura Vermeer Rail Infra met de opbouw van het spoor en eind maart kunnen de sporen 14 en 15 dan weer in dienst. Hierdoor kan een volgende fase starten. Treinen kunnen weer rijden over deze brug en wij starten met het vervangen van de volgende brug. Zo vervangen we de komende jaren steeds een opeenvolgende brug en tegen het einde is het station Amsterdam Centraal klaar voor meer treinen en dus meer reizigers.
Bouwen op een eiland
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd.
Meer nieuws
-
Hoge schepen bij Spoorbrug over de Maas bij Dordrecht gestremd
10 januari 2025
-
Drie zware brugdelen naar Amsterdam gevaren
20 december 2024
-
Beton gestort voor tunneldek in Heerhugowaard
5 december 2024