Interesse vanuit de markt voor het Kleverwissel
Nieuws
Victor Klever, inspecteur Baan bij ProRail, bedacht een nieuwe manier om wissels te bedienen die de betrouwbaarheid en onderhoudsgemak van wissels kan verhogen. “Ik loop dagelijks langs het spoor en kom regelmatig dingen tegen waarvan ik denk dat ze beter kunnen”, vertelt hij.
De voordelen
Het wissel wordt volgens Victor betrouwbaarder om verschillende redenen. Zo bevinden zich de onderdelen die het meeste onderhoud vergen buiten de spoorbaan. Hierdoor kunnen treinen blijven rijden als er aan deze onderdelen gewerkt wordt. Bovendien bestaat het ‘Kleverwissel’ uit degelijke onderdelen met kleine kans op kinderziekten. En mocht een machinist op een verkeerde manier over het wissel rijden (in vaktermen: het wissel open rijden), dan veroorzaakt dat geen schade.
Wissels onmisbaar
Wissels zijn onmisbaar. Wissels zorgen ervoor dat treinen van spoor kunnen veranderen. Als ze niet goed zijn ingesteld, ontstaat een wisselstoring en mogen treinen niet over het wissel rijden. ProRail is altijd op zoek naar manieren om de ca. 6.700 wissels die in het spoor liggen te verbeteren.
Positieve reacties
Victor presenteerde zijn idee op 15 mei bij InnoRail, het kennisplatform dat zich richt op het innoveren en verbeteren van de spoorinfrastructuur. De eerste reacties waren positief en er was interesse vanuit de industrie. Wellicht dat partijen het concept ’Kleverwissel’ verder ontwikkelen. En dat is precies de insteek van ProRail: innovatieve ideeën van binnenuit voorleggen aan marktpartijen die deze vervolgens vrijelijk, zonder dat ProRail het intellectueel eigendom opeist, mogen doorontwikkelen.
ProRail maakt graag gebruik van de ontwikkelkracht van de markt. Het past ook bij onze strategie voor de komende drie jaar: samen leren, innoveren en vernieuwen.
Meer nieuws
-
Waarom frezen we het spoor?
12 november 2019
-
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
15 maart 2018
-
Mijlpaal: AI vindt scheuren in dwarsliggers
14 februari 2025