Waarom frezen we het spoor?
Nieuws
Om het toenemende treinverkeer soepel te laten verlopen, moet het spoor in optimale conditie blijven. Daarom worden in tunnels de sporen onderhouden door een freestrein. In deze video leggen de vakspecialisten van ProRail uit hoe het frezen van het spoor precies in z’n werk gaat.
Frezen
Elk stuk spoor wordt één of twee keer per jaar geslepen door een slijptrein. Dit noemen we cyclisch onderhoud. In enkele gevoelige spoortunnels kiezen we niet voor slijpen maar voor frezen, als alternatieve bewerkingsmethode. Dit doen we omdat er in de spoortunnels gevoelige brandinstallaties zijn die last kunnen krijgen van vonken en stof. Daarom wordt het spoor in de tunnels van Schiphol, Willemspoor, Best en Delft gefreesd.
Oneffenheden verwijderen
Frezen is bij uitstek de juiste methode om schades uit het spoor te verwijderen, die ontstaan op het contactvlak tussen treinwiel en de spoorstaaf. Bij slijpen wordt ongeveer 0,2 tot 0,5 millimeter per cyclische slijpgang verwijderd, bij frezen is kan tot wel 3 milimeter verwijderd worden.
Spooronderhoud
Meer nieuws
-
Interesse vanuit de markt voor het Kleverwissel
17 mei 2019
-
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
15 maart 2018
-
Mijlpaal: AI vindt scheuren in dwarsliggers
14 februari 2025